Jumaat, Jun 11, 2010

kenape bila dah kawin kasih sayang makin pudar?

Salah satu sebab kenapa kalau tempoh perkahwinan tu dah agak lama, perasaan sayang dan keakraban tu semakin pudar?

Pada pandangan aku, ini adalah salah satu taktik syaitan laknatullah yang dia lakukan semata-mata untuk memisahkan pasangan yang telah diikat dengan sah ni.Syaitan memang tak suka manusia bahgia dengan cara yang baik dan halal disisi Islam, tapi cuba fikir..sebelum diijabkabulkan, masa time bercinta (kita merasakan betapa agungnye cinta kita kononnye pada masatu) Syaitan nirrojiim ni sedaya upaya membisikkan dihati kita supaya dekat-dekat-dekat dan rapat-rapatkan lagi hubungan pasangan tersebut. kalao sehari tak jumpa, rasa macam..dah tak boleh nak hidup la konon..kalao sehari tak call dah rasa macam..rinduuuuuuuuuuuuuuu nye sangat ..hari hari mau jumpa..hari hari mau tatap muke pasangan kita.kalao berjalan tu, tak mau lepas tangan tu..berkepit je.

Tapi bila dah kawin, belom cecah 10 tahun dah rasa pudar kasih sayang,dah tak seakrab dulu dan tak serapat dulu dan tak semanja dulu-dulu.jalan pun dah mula jauh-jauh, tengok muke pasangan je dah meluat.kalao dulu org kutuk sikit pasal boyfren, kemain hangin satu badan..sekarang dengan dia-dia sekali kutuk suami.heheheh
Apabila bibit-bibit pergaduhan besar dah mula tercetus..rasa geram, rasa marah, marah dan rasa benci dah mula tertanam dihati kita.kalao kita tak kawal dan tak menyedarinye dari awal..inilah kesannya..fail yang melambak kat Pejabat Syariah yang belom setel lagi dan masih beratur untuk diselesaikan di mahkamah.


satu pesanan aku..kalao dah timbul rasa macamtu, kita muhasabah diri, kemudian..jangan terlalu mengikut perasaan..perasaan tu banyak nye syaitan yg suntik kat dlm hati kita..dengar kata iman, dan akal..jangan diikutkan rasa marah tu..kelak kita yang rugi.kendian..sandarkan pada kenagan..maksudnya kita cuba ingat kembali segala kenangan manis yang telah kita cipta bersama suami/isteri kita.Wallahu'alam

Ini cuma satu pandangan dari aku yang tak berapa cukup ilmu rumahtangga..tapi aku selalu berpikir dan merenung serta mengambil ikhtibar dari kisah masyarakat sekeliling..wallhu'alam.

sembang dgn kenkawan