Khamis, Disember 16, 2010

Selamat Tinggal adikku...Al-Fatihah

24 Januari 1989-10 Disember 2010
(8.05 pagi) Jumaat

Hospital Sultanah Bahiyah



Septicemea with Liver and splenic abscess
Selamat tinggal adikku..moga kau bersemadi dengan aman di sana bersama para syuhada', dan solehin..Pemergian mu adalah satu kehilangan besar buat keluarga kita...
Tapi kami redha dengan ketentuan ilahi.walau hanya 21 tahun dipinjamkan kepada kami,telah banyak jasa yang telah kau lakukan demi kasih kan kelurga.
Nama: Mohd Hafizan bin Osman
Tarikh Lahir: 24 Januari 1989

Anak ke 5 dari 9 beradik.

Pendidikan awal: SRJK (C) Behrang Ulu

Dinobatkan pelajar terbaik peringkat daerah..alhamdulillah..kau telah buktikan Melayu jugak mampu cemerlang di SRJK (C)

SMK Khir Johari,Tg.malim
SMK Raja Chulan,Ipoh

Sekolah Tinggi Port Dickson (STPD)

Universiti Utara Malaysia (UUM) Sintok

Tahun 2 (Internatioanal studies)

Al-Fatihah


Rabu, November 03, 2010

.........masa lapang sebelum masa sibuk

Sejak bergelar sebatang lilin ni....tiadalah banyak masa untuk aku meluangkan masa dengan dunia ITni, yang selama ini menjadi teman dikala kelapangan ,
Facebook, Friendster, e-mel, Yahoo Messenger, forum,dan blog.....dah lama kau tinggalkan terbiar disini..

Jangankan kata masa untuk itu, masa untuk diri sendiri pun tak cukup rasanya..
Tapi walau sebanyak mana kerja yang menanti aku di pejabat, masa dengan dua orang putera dan puteri yang aku kasihi tidak pernah ku abaikan...kerana..bagi aku..merekalah duniaku..merekalah cintaku dunia dan akhirat...rinduku ,saynagku banyak tertumpah pada mereka...

akulah ummi, aku juga lilin yang terus membakarkan diriku untuk mendidik anak bangsa agar mereka menjadi insan yang berguna....

masa itu emas...emas pun sekarang mahal woo! se gram pun dah RM 160 pun ade, RM 144 pun ade gak...kalao 10 gm tak ke RM 1600...uish...dpt gak bayar downpayment keter kan?
mahal mahal..

(aku dah mula merepek)

Jumaat, Jun 11, 2010

kenape bila dah kawin kasih sayang makin pudar?

Salah satu sebab kenapa kalau tempoh perkahwinan tu dah agak lama, perasaan sayang dan keakraban tu semakin pudar?

Pada pandangan aku, ini adalah salah satu taktik syaitan laknatullah yang dia lakukan semata-mata untuk memisahkan pasangan yang telah diikat dengan sah ni.Syaitan memang tak suka manusia bahgia dengan cara yang baik dan halal disisi Islam, tapi cuba fikir..sebelum diijabkabulkan, masa time bercinta (kita merasakan betapa agungnye cinta kita kononnye pada masatu) Syaitan nirrojiim ni sedaya upaya membisikkan dihati kita supaya dekat-dekat-dekat dan rapat-rapatkan lagi hubungan pasangan tersebut. kalao sehari tak jumpa, rasa macam..dah tak boleh nak hidup la konon..kalao sehari tak call dah rasa macam..rinduuuuuuuuuuuuuuu nye sangat ..hari hari mau jumpa..hari hari mau tatap muke pasangan kita.kalao berjalan tu, tak mau lepas tangan tu..berkepit je.

Tapi bila dah kawin, belom cecah 10 tahun dah rasa pudar kasih sayang,dah tak seakrab dulu dan tak serapat dulu dan tak semanja dulu-dulu.jalan pun dah mula jauh-jauh, tengok muke pasangan je dah meluat.kalao dulu org kutuk sikit pasal boyfren, kemain hangin satu badan..sekarang dengan dia-dia sekali kutuk suami.heheheh
Apabila bibit-bibit pergaduhan besar dah mula tercetus..rasa geram, rasa marah, marah dan rasa benci dah mula tertanam dihati kita.kalao kita tak kawal dan tak menyedarinye dari awal..inilah kesannya..fail yang melambak kat Pejabat Syariah yang belom setel lagi dan masih beratur untuk diselesaikan di mahkamah.


satu pesanan aku..kalao dah timbul rasa macamtu, kita muhasabah diri, kemudian..jangan terlalu mengikut perasaan..perasaan tu banyak nye syaitan yg suntik kat dlm hati kita..dengar kata iman, dan akal..jangan diikutkan rasa marah tu..kelak kita yang rugi.kendian..sandarkan pada kenagan..maksudnya kita cuba ingat kembali segala kenangan manis yang telah kita cipta bersama suami/isteri kita.Wallahu'alam

Ini cuma satu pandangan dari aku yang tak berapa cukup ilmu rumahtangga..tapi aku selalu berpikir dan merenung serta mengambil ikhtibar dari kisah masyarakat sekeliling..wallhu'alam.

Jumaat, Mei 28, 2010

Aceh edar skirt labuh untuk wanita Islam

Aceh edar skirt labuh untuk wanita Islam

MEULABOH Indonesia 27 Mei - Dalam usaha menguatkuasakan undang-undang Syariah, daerah Aceh Barat di Indonesia hari ini mula mengedarkan skirt labuh dan longgar kepada wanita-wanita yang ditahan kerana memakai seluar jean ketat.

Wilayah paling barat di Aceh itu merupakan satu-satunya daerah yang mengamalkan undang-undang Syariah di negara yang dihuni paling ramai penganut Islam di dunia.

Parlimen tempatan sebelum ini meluluskan undang-undang kontroversi September lalu yang membenarkan golongan dewasa yang didapati melanggar undang-undang Syariah yang berkaitan direjam dengan batu hingga mati.

Pasukan polis Syariah Aceh Wilayatul Hisbah yang mula melaksanakan serbuan ke atas pasangan yang belum berkahwin, individu yang berjudi dan mabuk, hari ini mengadakan satu sekatan jalan raya bagi memeriksa kereta-kereta dan bas-bas bagi menahan wanita yang memakai seluar ketat.

Pesalah akan dibawa ke sebuah pos keselamatan dan butiran peribadi mereka akan direkodkan.

Mereka juga akan diberi penerangan ringkas tentang undang-undang Syariah dan diarah memakai satu daripada 20,000 helai skirt labuh yang ditempah daripada tukang jahit di Jakarta.

Pesalah juga diminta menandatangani satu perjanjian agar tidak mengulangi kesalahan mereka.

Pemerintah Aceh Barat, Ramli Mansyur berkata, peraturan tersebut diperkenalkan kerana beliau 'malu dengan gaya pemakaian di Aceh yang terlalu terbuka'.

Polis Syariah akan mengambil masa beberapa bulan untuk mendidik rakyat tempatan tentang undang-undang baru tersebut.

Ramli berkata, selepas Ogos ini, pesalah terbabit boleh dikenakan hukuman penjara seminggu.

Walaupun kebanyakan wanita mematuhi arahan memakai skirt berkenaan, sebahagian daripada mereka tidak begitu gembira.

"Saya tahu saya memakai seluar jean, tetapi ia adalah seluar panjang dan longgar. Saya juga tidak kelihatan seperti lelaki," kata seorang suri rumah, Imah, 40, apabila ditahan dan diarah memakai skirt. - Reuters



Sabtu, Mei 22, 2010

Baju for boys




product : set baju seluar 3pcs (tshirt round neck, tshirt berkolar, seluar)
brand : THOMAS & FRIEND
saiz : 2y,3y,4y,5y,6y
warna : as shown
harga : rm60 inc pos

harga clearance rm 50 inc pos




brand : POLO
Warna : PUTIH,KUNING,MERAH,OREN,HIJAU,BIRU
saiz : 12m, 18m, 24m, 3y, 4y, 5/6y, 7y
SPECIAL!!! SET DENGAN JEANS

HARGA??? HANYA RM50

tight and legging murah

Semua design kat sini rm15/pcs, tapi sempena penghabisan stok RM 45 untuk 4 helai..cepat!!sebelum kehabisan stok













Nursing t-shirt

























Produk : NURSING TSHIRT
kod : IM05N
harga : (S-XL RM 42)




Produk : NURSING TSHIRT
kod : IM05
harga :(S-XL RM 42)



Produk : NURSING TSHIRT
kod : IM05G
Harga : (S-XL RM 42)


maaf...gambar beterabur

Pakaian muslimah cantik bawah RM 50

Code : IM09
Saiz : XS - 2XL
Warna : Hitam + Keemasan
Jenis Kain : Kapas lycra berkualiti tinggi



Harga : RM45 (XS- XL), RM48 (2XL)





Code : IM07
Saiz : XS - 4XL
Warna : Floral Merah Jambu
Jenis Kain : Kapas 100% berkualiti tinggi

Harga : RM42 (XS- XL), RM45 (2XL-4XL)
Status : Dalam Stok (KUANTITI SANGAT TERHAD!)


Code : IM08
Saiz : XS - 3XL
Warna : Floral + Hitam
Jenis Kain : Kapas 100% berkualiti tinggi

Harga : RM42 (XS- XL), RM45 (2XL-3XL)
Status : Dalam Stok xs,2xl

ode : IM06
Saiz : XS - 3XL
Warna : Floral Ungu
Jenis Kain : Kapas 100% berkualiti tinggi
Harga : RM42 (XS- XL), RM45 (2XL-3XL)



Code : IM03
Saiz : XS - 3XL
Warna : Biru
Jenis Kain : Fine Cotton
harga rm45 inc poslaju


Code : IM01FCode : IM02
Saiz : XS - 3XL
Warna : Merah
Jenis Kain : Fine Cotton
harga : rm45 inc poslaju

Code : IM01G
Saiz : XS - 3XL
Warna : Hijau
Jenis Kain : Kapas 100%
harga : rm45 inc poslaju
Code : IM01F
Saiz : XS - 3XL
Warna : Fuschia
Jenis Kain : Kapas 100%
harga : rm45 inc poslaju

stokin bayi

stokin bayi
product : socks
brand : JAZZYTOES
size: 9/12 (1y), 12/15 (2y)
price : 1set of 6pairs
PRICE : RM42/SET inc shipping, 1pairs = rm6.50







kod : set E
saiz: 9/12
harga: rm7/pair



product : socks
brand : BUSHA
kod: busha socks

FREE SIZE
(SUITABLE FOR INFANTS AGE 6-18MONTHS)
1pc RM15
2 pcs RM26
3pcs RM33

jvgjv

Khamis, Mei 13, 2010

AYAT PENGERAK

DOA YANG SANGAT WAJAR DIAMALKAN DI ZAMAN INI (AYAT PENGERAK)
Oleh: Ismail bin Abu Bakar
Ada satu doa yang pendek tetapi sangat besar manfaatnya sekiranya diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Doa yang dimaksudkan seperti sabda Rasulullah s.a.w. seperti berikut;
Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut. Doa daripada hadis di atas adalah seperti berikut;
Mengikut kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga, ”Mudarat” membawa maksud seperti berikut;
1. Tidak Beruntung, Menanggung Rugi
2. Tidak Berhasil, Tidak Berjaya, Gagal
3. Berbahaya
4. Melarat, Bertambah Payah
Dengan itu jika kita amalkan doa yang tersebut di atas, insya’Allah kita akan terhindar daripada ”mudarat” yang disebutkan. Maka dengan itu faedahnya yang diperolehi ialah kita akan;
1. Beruntung, Tidak Menanggung Rugi.
2. Berhasil, Berjaya dan Tidak Gagal.
3. Selamat dari bahaya.
4. Tidak melarat, Menjadi Senang.
Keberuntungan beramal dengan doa ini
Terhindar Daripada Bahaya
Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menamakan doa ini sebagai ”Ayat Pengerak” kerana dengan membaca doa ini boleh mengerakkan hati kita untuk meneruskan atau tidak bila hendak melakukan sesuatu kerja-kerja yang berbahaya. Tuan Guru memberikan petua bagaimana untuk beramal dengan doa ini seperti berikut;
• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.
• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.
Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.
Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan
Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.
Terhindar Daripada Sihir
Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.
Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.
Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.
Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.
Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus
Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.
Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.
Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.
Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada yang membaca dan mengamalkannya, insya’Allah.
Nota: Artikel diambil dari web Darussiffa,
lihat senarai Cawangan Darussiffa.

Isnin, Mei 10, 2010

Blood Type AB

General Guidelines for Blood Type AB
Blood Type AB individuals are modern eaters. You do best with a mixed diet in moderation.

You do well with high protein foods, especially deep ocean fish and vegetables (kelp). Dairy works well for you. These products should be from organically raised animals. In addition, most grains, except corn and buckwheat are fine. Legumes (beans and peas) are good for you. And, last but not least, you need to consume large amounts of fresh, organically raised vegetables, especially green vegetables and their juices as well as fresh, organically raised fruits, especially pineapple, and their juices. Fermented soy products (miso, tempeh, etc.) should be included.

You should avoid red meat, seeds, kidney beans and lima beans.

You need to emphasize calming, centering exercises and activities such as Meditation, Tai Chi, Yoga. Combine these with moderate physical activities such as Cycling and Hiking.

The more faithfully you try to regularly use your best foods and the more you avoid your no foods the more rapidly you will see improvements in your health.

For your convenience, all of your best foods and all of your no foods are listed below. If you do not find a food listed, it is OK to use. Just use it in moderation.

Recommended Foods For Blood Type AB
All items below in italic are the BEST foods for your blood type. Others are OK foods.

For a more condensed, easier to print, shopping list of foods that are ok for your blood type, click here.

Lean Red Meats: Males: 4-6 oz., Females & Children: 2-5 oz., 1-3 times/week for both
Liver, Lamb (Mutton) and Rabbit. Should be organically raised, free-range, cage-free animals or wild game.

Fish/Seafood: 4-6 oz., 3-5 times/week
Albacore Tuna, Cod, Grouper, Hake, Mackerel, Mahi Mahi, Monkfish, Ocean Perch, Pickerel, Pike, Porgy, Rainbow Trout, Red Snapper, Sailfish, Salmon, Sardine, Sea Trout, Shad and Sturgeon.

Poultry/Birds: Males: 4-6 oz., Females & Children: 2-5 oz., 0-2 times/week
Turkey.

Eggs: One, 3-4 times/week (use 2 egg whites for every 1 egg yolk)
Eggs should be from free-range, organically raised animals.

Milk: 4-6 ounces, 3-6 times/week
All are ok, best are: Goat and Kefir

Milk Products: Cheese: 2 ounces 3-4 times/week, Yogurt 4-6 ounces 3-4 times/week
All are ok, best are: Cottage, Farmer, Feta, Goat, Mozzarella and Ricotta cheeses. Yogurt (frozen, with fruit, etc.)

Fats and Oils: 1 Tablespoon, 4-8 times/week (very active people may require larger amounts)
Extra Virgin Olive Oil, Organic clarified Butter (Ghee) and Organic Coconut Oil (Spectrum Naturals brand.)

Nuts and Seeds: Nuts and Seeds: 6-8, 2-5 times/week, Nut/Seed Butter: 1 Tbsp, 3-7 times/week
Chestnuts, Peanuts, Walnuts, Almonds, Brazil, Cashew, Hickory, Litchi, Macadamia, Pignola (Pine) and Pistachios.

Beans and Legumes: 1 Dry Cup, 2-3 times/week
Navy, Pinto, Red, Broad, Cannellini, Copper, Green, Jicama, Northern, Snap, String, Tamarind, White; Lentils (Green, Domestic, Red) and All Peas.

Cereals: 1 dry cup, 2-3 times/week
Millet, Oats, Rice, Spelt, Amaranth, Barley, Cream of Rice, Wheat (Bran, Cream of, Germ, Familia, Farina, Granola, Grape Nuts, Seven-Grain and Shredded.)

Breads, muffins and Crackers: Breads: 1 slice, 0-1 time/day, Muffins: One, 0-1 time/day
Brown Rice, Essene, Ezekiel, Millet, 100% Rye, Rye Vita, Sprouted Wheat, Wasa, Fin Crisp; Rice Cakes, Rye Crisps, Bagels, Durum Wheat, Gluten-Free, High Protein, Ideal Flat, Matzos (Wheat), Multi-Grain, Pumpernickel, Spelt, Whole Wheat, Oat Bran and Wheat Bran.

Grains and Pasta: Both: 1 dry cup, 3-4 times/week
Made with: Oats, Rice (Basmati, Brown, White, Wild Rice), Rye, Sprouted Wheat, Couscous, Barley, Bulgur Wheat, Durum Wheat, Gluten, Graham, Spelt, White, Whole Wheat; Pasta: Semolina, Spinach and Quinoa.

Vegetables: Raw: 1 cup 3-5 times/day, Cooked: 1 cup 3-5 times/day
Alfalfa Sprouts, Beets, Beet Leaves, Broccoli, Cauliflower, Celery, Collard Greens, Cucumber, Dandelion, Eggplant, Garlic, Kale, Mustard Greens, Parsley, Parsnips, Sweet Potatoes, Tempeh (Fermented Soy Products) and all Yams. Aside from NO List, all other vegies are OK for your blood type. Vegatables should be from local sources within your state (preferrably within your garden.)

Fruits: 1 fruit (3-5 ounces) 3-4 times/day
Berries (Goose, Logan), Cherries, Cranberries, Figs (Dried & Fresh), Grapes (Black, Concord, Green, Red), Grapefruit, Kiwi, Lemons, Pineapple and Plums (Dark, Green, Red). Aside from NO List, all other fruits are OK for your blood type. Vegatables should be from local sources within your state (preferrably within your garden.) All fruits should be from local sources within your state (preferrably within your garden.)

Juices: 8 ounces 2-3 times/day
Cherry (Black), Cranberry, Grape, Papaya, Cabbage, Carrot, Celery, Apple, Apple Cider, Apricot, Grapefruit, Pineapple, Prune, Cucumber, Water with Lemon and all other BEST/OK fruits and vegetables listed above.

Water: 8 ounces 4-7 times/day
Drink up to one half your body weight in ounces of pure water and juices per day. Water should not contain any additives such as chlorine and florine and should have a high alkaline pH.

Spices:
Curry, Garlic, Horseradish, Miso and Parsley. All Others are OK.

Condiments:
Jams & Jellies from any fruits listed above, Mayonnaise, Mustard and Salad Dressing from any ingredients listed above.

Herbal Teas:
Alfalfa, Burdock Root, Chamomile, Echinacea, Ginger, Ginseng, Green Tea, Hawthorn, Licorice Root, Rose Hips, Strawberry Leaf. All others OK, especially Dandelion

Miscellaneous Beverages:
Coffee (Regular, Decaf), Green Tea (Alternate Green Tea and Coffee), Beer, Club Soda, Seltzer Water and Wine.

No Foods (avoid) For Blood Type AB

Meats:

* Red Meats: Beef, Pork or anything made them.
* Organ Meats: Heart
* Poultry/Birds: Chicken, Cornish Hens or Goose.
* Wild Game: Buffalo, Duck, Partridge, Quail or Venison.
* Fish/Seafood: Anchovy, Barracuda, Beluga, Bluegill Bass, Eel, Flounder, Gray Sole, Haddock, Halibut, Herring (Pickles), Lox (Smoked/Cured Salmon), Sea Bass, Sole, Striped Bass, Yellowtail or Octopus.
* Amphibians: Frog and Turtle
* Crustaceans: All not listed in the BEST/OK section.

Dairy and Eggs:

* Cheese: American, Blue, Brie, Camembert, Parmesan or Provolone Cheeses.
* Other Milk and Milk Products: Butter, Butter Milk, Ice Cream, Sherbet or Whole Milk.

Fats and Oils:
Canola Oil, Corn Oil, Cottonseed Oil, Safflower Oil, Sesame Oil or Sunflower Oil.

Nuts and Seeds:

* Nuts: Filberts
* Seeds: Filberts; Seeds: Poppy, Pumpkin, Sesame or Sunflower.

Beans and Legumes:
Aduke, Azuki, Black, Fava, Garbanzo, Kidney or Lima beans. Black-Eyed Peas.

Breads, Cereals and Muffins:
Kamut and Kasha cereals. Anything made with Buckwheat or Corn.

Grains and Pasta:
Soba Noodles, Artichoke Pasta and anything made with Buckwheat or Corn.

Vegetables:
Artichoke (Domestic, Jerusalem), Avocado, Corn, Lima Beans, Mushrooms (Abalone, Shiitake), Olives (Black), Peppers (All), Radishes or Sprouts (Mung, Radish.)

Fruits:
Bananas, Coconuts, Guava, Mangoes, Oranges, Persimmons, Pomegranates, Prickly Pear, Rhubarb or Starfruit (Carambola.)

Juices:
Orange.

Spices:
Allspice, Almond Extract, Anise, Barley Malt, Capers, Cornstarch, Corn Syrup, Plain Gelatin, Pepper (Black, Cayenne, Peppercorn, Red Flakes, White), Tapioca or Vinegar (Apple Cider, Balsamic, Red Wine, White) NOTE: Use fresh squeezed lemon juice instead of vinegar.

Condiments:
Ketchup, Pickles (Dill, Kosher, Sweet, Sour), Relish or Worcestershire Sauce.

Herbal Teas:
Aloe, Coltsfoot, Corn Silk, Fenugreek, Gentian, Hops, Linden, Mullein, Red Clover, Rhubarb, Senna, Shepherd’s Purse or Skullcap.

Miscellaneous Beverages:
Liquor (Distilled), Soda (Cola, Diet, Other) or Tea (Black Decaf & Regular.)

Supplement Suggestions
Below are vitamins and minerals that are especially important for your blood type and foods high in each nutrient.

Vitamin C: Berries, Cherries, Grapefruit, Lemon, Pineapple and Broccoli.

Quercetin: Vegetables, especially yellow onions.

Selenium: In small, periodic doses.

Zinc: In small, periodic doses. Found in all BEST/OK Meats (especially Turkey), Eggs and Legumes.

Enzyme Replacement Therapy
The following abbreviations stand for enzyme formulas that are used in my practice. You may obtain the name of a local practitioner, trained in using these products, from Enzyme Formulations, Inc.: 1-800-614-4400

* 2 - 4 VSCLR prior to meals
* 2 CRC and 2 SPL after meals
* 2 ELXR, 2 VSCLR, 2 OPT, and 4 TRMA before bed, upon arising, and/or between meals

Other enzyme formulas of particular benefit include: DGST, HCL, and SMI

Formulas of potential benefit are: LVR, CLM and MSCLR

Herbs, Phytochemicals, and Medications
Astragalus membranaceous, Chamomile, Echinacea purpurea, Hawthorn (Crataegus oxyacantha), Milk Thistle (Silybum marianum) and Valerian Root.

Exercise Suggestions for Blood Type AB
Find your Resting Heart Rate (RHR) by taking your pulse at either your wrist or at the carotid artery on your neck. Your strongest pulse, on the palm side of your wrist, is on the thumb side, 1-2" below your hand toward your elbow. Your carotid pulse is easy to find while exercising because it really pounds. This pulse can be located about one inch on either side of the middle of the front of your neck, approximately one inch up from your Adam's apple, below your jaw.

The best time to take your RHR is first thing in the morning before getting out of bed (before you sit up or stand up). To calculate your beats per minute, take your pulse for 6 seconds and put a zero at the end of the number of beats that you counted. To be more accurate, you could count the beats for 10 seconds and multiply by 6 or count the beats for 15 seconds and multiply by 4. Keep a record of your first morning RHR for one week. Add the numbers together and divide by 7. Use this number for your AVERAGE RHR. If your first morning RHR is ever 10 beats or more per minute above or below your average RHR, do not do anything strenuous that day or until your first morning RHR is again within 10 beats of your average RHR.

1. Choose one or more of the exercises listed on the Optimum Training Rate page for OTR activity(s) for blood type B. Warm Up page for warm up suggestions) to bring your heart rate up to your OTR - 30 BPM (In the above example, that would be 125 - 30 = 95.)
2. Practice proper breathing techniques (See the Proper Breathing section below.)
3. For the next 5 - 10 minutes, begin your OTR activity very slowly while breathing very deeply through your nose. Keep your heart rate at 30 BPM below your OTR.
4. For the next 10 - 20 minutes, continue your OTR activity, but keep your heart rate at or below your OTR while continuing to breathe through your nose only.
5. Cool down slowly, using the same or one of the other Warm Up activities the for at least 5 - 10 minutes, to return your heart rate to its warm up level (e.g. 100), before stopping.

Exercise for at least 30 minutes, at least 3 times every week. Try to find more than one
OTR Activity that you really like so you can vary your workouts to minimize boredom. Exercise is cumulative. Five to ten minutes of walking after each meal is 15 to 30 minutes of exercise for that day.

Proper Breathing
When you are born, you naturally breathe through your nose and only your nose. You must learn to breathe through your mouth, generally as the result of some stressful situation that obstructs breathing through your nose. Most adults breathe very shallowly using just their chest muscles. This only fills the middle and upper parts of their lungs. Nose breathing, using your abdominal muscles, is more efficient because it fills more of your lungs and provides more air and, subsequently, more oxygen with each breath.

To relearn proper nose breathing, try the following:

1. Inhale normally through your nose.
2. As you breathe out through your nose, slightly tighten your throat as if you are lightly snoring.
3. Notice that you must contract your abdominal muscles to make the “snoring” sound during your exhale. The tighter you contract your stomach muscles with each exhale, the more resonant the snoring sound. As long as you can make that sound, proper breathing will occur.
4. Once you can make this sound with a shallow breath, increase the depth of each breath while making a quality, resonant snoring sound with each exhale. You can also do this on each inhale.
5. Practice every chance you get while lying down, sitting, or walking. When it becomes very easy, use this type of breathing, especially during each exhale, during your regular exercise time.

Meditation
For a meditation called Mindful Awareness, click here

http://thenaturalhealthplace.com/Articles/BloodTypeAB.html

Isnin, April 26, 2010

kakak dah sekolah!!

kakak dah mula bersekolah hari selasa minggu lepas di tadika berdekatan rumah.Alhamdulillah,aku tumpang seronok bila anak aku seronok ke sekolah.
dah memang tak sabar sangat dia nak pergi sekolah.Puas hati jugak bila
dia boleh bawak dengan pembelajaran kat situ.
Setiap pagi pukul 8 pergi hantar dia, habis jam 12.Sian jugak tengok dia bila balik tu penat je.Mula-mula tu malu-malu nak masuk sekolah,almaklumlah dah biasa duk umah je.
Harini seminggu tak pergi sekolah sebab bercuti kat kampung.Lagipun cikgu dia bagi tempoh penyesu
aian sebelum masuk dgn rasminya pada bulan 5 ni.
Balik ni banayk kerja sekolah yang perlu dia siapkan, memandangkan terlewat masuk.Tanak dia ketinggalan,so aku pun tolong lah dia siapakan apa yang tertinggal.

Selasa, Januari 12, 2010

Cafergot (Ubat untuk migrin)

Sekarang aku ambil ubat ini untuk migrin.Alhamdulillah...ia membantu.Kat bawah ini, ada sedikit info yang patut kita tahu pasal Cafergot.Thanks to:

http://www.drugs.com/mtm/cafergot.html





Cafergot

Generic Name: caffeine and ergotamine (cah FEEN and er GOH tah meen)
Brand Names: Cafatine, Cafergot, Cafetrate, Ercaf, Migergot, Wigraine


What is Cafergot (caffeine and ergotamine)?

Caffeine and ergotamine both cause vasoconstriction (narrowing) of arteries and veins that supply blood to the head.

Caffeine and ergotamine is used to prevent and to treat vascular headaches such as migraine and migraine-like headaches.

Caffeine and ergotamine may also be used for purposes other than those listed in this medication guide.

What is the most important information I should know about Cafergot (caffeine and ergotamine)?

Some medications may increase the risk of dangerously decreased blood flow to the brain, heart, or extremities when taken with caffeine and ergotamine. In rare but severe cases, gangrene or other serious problems can result. Some, but not all, of these medications are listed below in the section "What other drugs will affect caffeine and ergotamine?". Do not take any other medications during treatment with caffeine and ergotamine without first talking to your doctor. Contact your doctor immediately if you experience numbness or tingling in the fingers or toes, chest pain, weakness of the legs, muscle pain in the arms or legs, pain in the chest, changes in heart rate, swelling or itching. Do not take caffeine and ergotamine if you are pregnant or if you could become pregnant during treatment. Caffeine and ergotamine is in the FDA pregnancy category X. This means that caffeine and ergotamine can cause harm to an unborn baby. Caffeine and ergotamine can induce uterine contractions, which can result in abortion, and it can restrict blood flow to the fetus.

Do not use more than six tablets or two suppositories per headache. Do not use more than ten tablets or five suppositories in seven days. If your symptoms are not being adequately treated, talk to your doctor.

What should I discuss with my healthcare provider before taking caffeine and ergotamine ?

Some medications may increase the risk of dangerously decreased blood flow to the brain, heart, or extremities when taken with caffeine and ergotamine. In rare but severe cases, gangrene or other serious problems can result. Some, but not all, of these medications are listed below in the section "What other drugs will affect caffeine and ergotamine?". Do not take any other medications during treatment with caffeine and ergotamine without first talking to your doctor. Do not take caffeine and ergotamine without first talking to your doctor if you have:
  • peripheral vascular disease or poor circulation;

  • arteriosclerosis or "hardening of the arteries";

  • high blood pressure;

  • heart disease;

  • liver disease;
  • kidney disease; or
  • a serious infection.

You may not be able to take caffeine and ergotamine, or you may require a dosage adjustment or special monitoring during treatment if you have any of the conditions listed above.

Do not take caffeine and ergotamine if you are pregnant or if you could become pregnant during treatment. Caffeine and ergotamine is in the FDA pregnancy category X. This means that caffeine and ergotamine can cause harm to an unborn baby. Caffeine and ergotamine can induce uterine contractions, which can result in abortion, and it can restrict blood flow to the fetus. Caffeine and ergotamine may pass into breast milk and harm a nursing infant. Do not take caffeine and ergotamine without first talking to your doctor if you are breast-feeding a baby.

How should I take Cafergot (caffeine and ergotamine)?

Take caffeine and ergotamine exactly as directed by your doctor. If you do not understand these directions, ask your pharmacist, nurse, or doctor to explain them to you.

Take caffeine and ergotamine at the first sign of an attack.

For the oral tablets, two tablets should be taken at the first sign of a vascular headache; followed by one additional tablet every half hour if needed, up to six tablets per attack.

Use the rectal suppositories as directed by your doctor. One suppository should be administered at the first sign of a vascular headache; followed by one additional suppository after one hour if needed, up to two suppositories per attack.

Do not use more than six tablets or two suppositories per headache. Do not use more than ten tablets or five suppositories in seven days. If your symptoms are not being adequately treated, talk to your doctor.

Store caffeine and ergotamine at room temperature away from moisture and heat.

What happens if I miss a dose?

Since caffeine and ergotamine is taken on an as-needed basis, missing a dose is not usually a problem.

What happens if I overdose?

Seek emergency medical attention.

Symptoms of a caffeine and ergotamine overdose include nausea, vomiting, numbness in the fingers or toes, confusion, drowsiness, convulsions, and possibly death.

What should I avoid while taking Cafergot (caffeine and ergotamine)?

Do not take more than six tablets per headache. Do not take more than ten tablets in 7 days. If your symptoms are not being adequately treated, talk to your doctor.

Cafergot (caffeine and ergotamine) side effects

Stop taking caffeine and ergotamine and seek emergency medical attention or contact your doctor immediately if you experience.
  • an allergic reaction (difficulty breathing; closing of the throat; swelling of the lips, tongue, or face; or hives);

  • chest pain;

  • numbness or tingling in the fingers or toes;

  • muscle pain in the arms or legs;

  • leg weakness;

  • changes in heart rate;

  • swelling; or

  • itching.

Other, less serious side effects may also occur. Continue to take caffeine and ergotamine and talk to your doctor if you experience nausea or vomiting.

Caffeine and ergotamine may be habit forming when used for long periods of time. Larger doses may be needed for headache relief, and withdrawal effects may occur when caffeine and ergotamine therapy is stopped.

Side effects other than those listed here may also occur. Talk to your doctor about any side effect that seems unusual or that is especially bothersome.

What other drugs will affect Cafergot (caffeine and ergotamine)?

Some medications may increase the risk of dangerously decreased blood flow to the brain, heart, or extremities when taken with caffeine and ergotamine. In rare but severe cases, gangrene or other serious problems can result. The following drugs should not be taken with caffeine and ergotamine or should be used only under the close supervision of a doctor:
  • another medication that contains an ergot compound such as Ergomar, D.H.E., or D.H.E. Nasal;

  • another migraine headache medicine such as almotriptan (Axert), sumatriptan (Imitrex), zolmitriptan (Zomig), rizatriptan (Maxalt), or naratriptan (Amerge)--these medicines must not be taken within 24 hours of a dose of caffeine and ergotamine;

  • a selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI) such as citalopram (Celexa), fluoxetine (Prozac, Sarafem), fluvoxamine (Luvox), sertraline (Zoloft), or paroxetine (Paxil);

  • a beta-blocker (which are used to treat high blood pressure, irregular heartbeats, and other heart conditions) such as carteolol (Cartrol), carvedilol (Coreg), labetalol (Normodyne, Trandate), nadolol (Corgard), pindolol (Visken), propranolol (Inderal), sotalol (Betapace), or timolol (Blocadren);

  • an HIV/AIDS medicine such as amprenavir (Agenerase), delavirdine (Rescriptor), indinavir (Crixivan), nelfinavir (Viracept), nevirapine (Viramune), ritonavir (Norvir), or saquinavir (Invirase, Fortovase);

  • the antibiotics erythromycin (Ery-Tab, E.E.S., E-Mycin, Eryc, others) or clarithromycin (Biaxin);

  • the antifungals medicines itraconazole (Sporanox) or ketoconazole (Nizoral);

  • nefazodone (Serzone);

  • cimetidine (Tagamet, Tagamet HB); or

  • sibutramine (Meridia).

The use of caffeine and ergotamine may be dangerous if you are taking any of the drugs listed above.

Drugs other than those listed here may also interact with caffeine and ergotamine. Talk to your doctor and pharmacist before taking any prescription or over-the-counter medicines, including herbal products.

Where can I get more information?

  • Your pharmacist has more information about caffeine and ergotamine written for health professionals that you may read.

What does my medication look like?

Caffeine and ergotamine is available with a prescription under several brand and generic names in tablet and rectal suppository formulations. Ask your pharmacist any questions you have about this medication, especially if it is new to you.

  • Remember, keep this and all other medicines out of the reach of children, never share your medicines with others, and use this medication only for the indication prescribed.
  • Every effort has been made to ensure that the information provided by Cerner Multum, Inc. ('Multum') is accurate, up-to-date, and complete, but no guarantee is made to that effect. Drug information contained herein may be time sensitive. Multum information has been compiled for use by healthcare practitioners and consumers in the United States and therefore Multum does not warrant that uses outside of the United States are appropriate, unless specifically indicated otherwise. Multum's drug information does not endorse drugs, diagnose patients or recommend therapy. Multum's drug information is an informational resource designed to assist licensed healthcare practitioners in caring for their patients and/or to serve consumers viewing this service as a supplement to, and not a substitute for, the expertise, skill, knowledge and judgment of healthcare practitioners. The absence of a warning for a given drug or drug combination in no way should be construed to indicate that the drug or drug combination is safe, effective or appropriate for any given patient. Multum does not assume any responsibility for any aspect of healthcare administered with the aid of information Multum provides. The information contained herein is not intended to cover all possible uses, directions, precautions, warnings, drug interactions, allergic reactions, or adverse effects. If you have questions about the drugs you are taking, check with your doctor, nurse or pharmacist.

MIGRAINE



Dah dua hari migrain menyerang kembali.....
Kat bawah ini ade info yang penting tentang migrin..

Migrain juga dikenali sebagai hemikrania, perkataan Greek yang membawa maksud sebelah tengkorak. Ia juga dikenali sebagai vascular headache.

Sakit kepala yang berlaku berulang, berdenyut-denyut selalunya terjadi sebelah kepala sahaja. Ada juga yang bermula di sebelah kepala sahaja dan kemudiannya melarat kedua-dua belah kepala. Dalam kes yang teruk, migrain menyebabkan pening (nausea), muntah, cirit-birit, pengekalan cecair badan (retention of fluid) dan sensitif kepada bunyi dan cahaya.

Jenis-jenis migrain yang utama

1 - Classic migraine

Lebih kurang 10% hingga 15% pesakit migrain mengalami migrain jenis ini. 10 hingga 30 minit sebelum berlakunya migrain, tanda-tanda awal (warning) berlaku. Tanda-tanda ini dikenali sebagai aura atau prodrome dan ia berlaku selama 5 - 15 minit. Tanda-tanda aura ini adalah seperti berikut: terlihat cahaya terang (bright spots), garisan zigzag (zigzag lines), penglihatan berganda (double vision), buta sementara (temporary blindness), kebas (numbness), kepala terasa berpusing (dizziness), pening (drowsiness), sukar bercakap (slurred speech) dan keliru (confusion). Selepas tanda-tanda ini hilang, migrain mula menyerang.

Aura dikatakan disebabkan oleh saluran darah yang menghantar darah ke otak dan tisu sekelilingnya mengecil sementara, jadi menghad penghantaran darah ke bahagian tersebut. Ini menyebabkan gangguan pada saraf rasa dan pengawalan motor. Bagaimanapun ada juga yang mengatakan bahawa aura bermula di sistem saraf – satu fenomena yang dikenali sebagai “spreading depression of the cortex”. Ada kajian yang menunjukkan bahawa pengaliran darah hanya bertambah beberapa jam selepas aura terjadi dan sakit kepala bermula.

2 - Common migraine

Tanpa amaran awal terlebih dahulu seperti classic migrain. Lebih biasa terjadi.

Sebab-sebab terjadinya migrain

Ia berlaku bila saluran darah mengembang dan mengecut dengan cepat. Migrain juga dikaitkan dengan proses pembengkakan (inflammasi). Kenapa ia berlaku sedemikian masih belum dikenalpasti secara jelas. Bagaimanapun, beberapa perkara penting yang menyebabkan fenomena ini berlaku adalah seperti yang dinyatakan di bawah:

Keturunan

Saluran darah individu tertentu tidak begitu sensitif kepada kesan-kesan penyejukan (effect of cooling). Membran platlet pula tidak mampu mengekalkan serotonin dengan effektif (serotonin adalah bahan kimia dalaman yang boleh mengecutkan saluran darah).

Pemakanan

  • Makanan yang mengandungi monosodium glutamate MSG (seperti Ajinomoto), cheese, nitrate, coklat, kekacang, alkohol dan aspartame boleh menyebabkan migrain. Ada antara makanan ini yang mengandungi tyramine atau phenylethylamin yang boleh bertindak mengembangkan saluran darah, jadi menyebabkan migrain.

  • Kemungkinan juga makanan ini menyebabkan reaksi allergik yang akan menyebabkan migrain.

  • Diet yang menurunkan kandungan gula dalam darah mungkin menyebabkan migrain.Ini kerana kandungan gula yang rendah menyebabkan saluran darah mengembang.

  • Tidak makan atau lambat makan mengikut waktu juga boleh menyebabkan terjadinya migrain.

  • Orang yang kerap meminum minuman yang mengandungi kaffein seperti kopi, teh, nescafe, coca-cola dsb selalu menghadapi “caffeine withdrawal syndrom” bila mereka cuba menghentikan tabiat mereka secara mendadak. Sindrom ini sama dengan migrain. Ini adalah kerana kaffein menyempitkan saluran darah, dan pemberhentiannya akan menyebabkan saluran darah mengembang.

Hormon

Turun naik hormon wanita, oestrogen, dikaitkan dengan kejadian migrain. Migrain mungkin tidak disebabkan oleh oestrogen secaraterus, tetapi disebabkan oleh paras oestrogen yang tidak menentu naik dan turun:

  • Mengandung. Selalunya kejadian menurun semasa mengandung.

  • Haid. Ramai wanita yang mengalami migrain sebelum, semasa dan selepas datang haid.

  • Pil perancang. Ada pil perancang yang mengandungi oestrogen. Ini boleh menyebabkan migrain.

  • Menopause (putus haid). HRT (hormone replacement therapy) yang menggunakan hormon termasuk oestrogen menyebabkan mereka yang mengambilnya mengalami migrain.

Cara hidup

  • Berlaku pertukaran dalam masa tidur dan jaga. Terlebih atau terkurang tidur juga menyebabkan migrain.

  • Pemakanan yang tidak teratur (lihat di atas).

  • Pengambilan ubat.

    • Ubat yang menyebabkan saluran darah mengembang boleh menyebabkan migrain. Begitu juga dengan beberapa persediaan herba seperti yang mengandungi ginkgo biloba.

    • Penggunaan berlebihan ubat migrain juga boleh menyebabkan migrain.

Penyebab-penyebab lain

  • Perubahan cuaca.

  • Cuaca terang matahari atau lampu.

  • Bunyi bising yang kuat. Bau yang kuat.

  • Menonton tv, memandang skrin komputer dengan lama.

  • Stress dan tekanan emosi. Sesetengah orang mengalami migrain selepas menghadapi tekanan emosi dan sesetengahnya semasa menghadapi tekanan emosi.

  • Jantina. Perempuan lebih kerap (tiga hingga empat kali lebih kerap berbanding lelaki).

  • Merokok.

Rawatan

Rawatan tanpa ubat-ubatan

  • Menghadkan pemakanan dan makan secara teratur. Perempuan yang menghadapi migrain sebelum haid perlu mengurangkan pemgambilan garam kerana garam boleh menyebabkan fluid retention (lihat di atas).

  • Pengurangan stress seperti senaman yang kerap dan teratur dan mengamalkan teknik-teknik untuk mengurangkan tegangan badan.

  • Kenakan benda yang panas seperti menggunakan botol air panas ke tempat yang sakit.

  • Kenakan benda yang sejuk seperti beg yang mengandungi ais.

Thanks to:www.salindah.com/farmasianis/migraine

Isnin, Januari 11, 2010

Catatan hidup Tun Fatimah dalam tulisan Jawi

Catatan hidup Fatimah dalam tulisan Jawi

KUALA LUMPUR 10 Jan. - Tun Fatimah Hashim yang meninggal dunia hari ini meninggalkan catatan yang lengkap mengenai perjalanan kehidupan sehariannya sebagai seorang ibu, nenek dan tokoh politik.

Menurut cucunya, Fatasha Zurah Abdul Karim, 30, neneknya merupakan seorang yang cukup teliti apabila mencatatkan segala aktiviti hariannya dalam diari.

Lebih menarik katanya, tokoh pejuang wanita itu menulis kesemua catatan berkenaan dalam tulisan jawi.

"Nenek menulis aktiviti sehariannya dalam diari sejak dahulu lagi.

"Entri terakhirnya bertarikh 8 Januari iaitu dua hari lepas," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Fatasha Zurah menyifatkan neneknya sebagai seorang yang penyayang kerana sentiasa bimbang sekiranya anak dan cucu-cucunya tidak dapat menguruskan kehidupan masing-masing.

"Sehingga menghembuskan nafas yang terakhir, beliau masih lagi risau akan kebajikan anak-anak dan cucu-cucunya," katanya.

Menurutnya, Allahyarham tetap mahu mengikuti perkelahan keluarga pada 26 Disember lepas walaupun kesihatannya semakin merosot.

''Itulah kali terakhir kami sekeluarga melakukan aktiviti bersama," ujarnya.

Menurut Fatasha Zurah, Allahyarham menghembuskan nafas terakhirnya dalam keadaan yang cukup tenang di hadapan sanak-saudara.

Beliau memberitahu, sebelum ini Allahyarham seolah-olah mengetahui ajalnya sudah semakin dekat apabila bermimpi bertemu dengan suaminya, Tan Sri Abdul Kadir Yusuf yang kembali ke rahmatullah pada 18 April 1992.

Katanya, mimpi itu diceritakan kepada ahli keluarga ketika menyambut hari ulang tahun kelahiran beliau yang ke-85 pada 25 Disember lalu.

Sementara itu anak keempat Allahyarham, Ali Abdul Kadir ketika ditemui berkata, darah politik sentiasa mengalir dalam tubuh ibunya yang memperjuangkan kepentingan negara.

Menurutnya, sebagai seorang ibu, Allahyarham sentiasa memastikan bahawa beliau dapat meluangkan masa bersama anak-anaknya.

Beliau memberitahu, kesihatan Allahyarham semakin merosot sejak beliau dirompak beberapa tahun lalu.

"Beliau telah diikat dan diacukan pisau ke lehernya sehingga diserang sakit jantung.

"Malam semalam, beliau mengadu sukar untuk bernafas sebelum menghembuskan nafas terakhir," katanya.

Jumaat, Januari 08, 2010

HUJAH MENOLAK PENGGUNAAN KALIMAH ‘ALLAH’ OLEH KRISTIAN

HUJAH MENOLAK PENGGUNAAN KALIMAH
‘ALLAH’ OLEH KRISTIAN

Mohd Aizam bin Mas’od
Cawangan Aqidah Bahagian Penyelidikan

Abstrak

Isu tuntutan penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian di negara ini
seharusnya ditangani dengan bijak. Perbincangan ilmiah dengan memahami
maksud tersurat dan tersirat terhadap tuntutan ini harus diselami oleh semua
pihak. Kalimah Allah merupakan kalimah suci yang melambangkan Islam itu
sendiri. Umat Islam semestinya mempertahankan penggunaan kalimah ini agar
tidak tersasar dari maksud sebenar. Ia adalah kewajipan bagi umat Islam dalam
mempertahankan kesucian Islam itu sendiri.
Pendahuluan

Pada 31 Disember 2007, pengarang akhbar Herald-The Catholic Weekly, Paderi
Lawrence Andrew menyatakan bahawa pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN)
telah memperbaharui permit penerbitan akhbar itu tanpa larangan menggunakan
kalimah 'Allah'. Bagaimanapun kerajaan menegaskan bahawa larangan
penggunaan kalimah ‘Allah’ masih kekal. Pada 3 Januari 2008, kabinet
mengekalkan larangan bagi semua agama kecuali Islam daripada menggunakan
kalimah ‘Allah’ dalam penerbitan akhbar masing-masing. Sebelum ini Kabinet
telah memutuskan keputusan yang sama dalam mesyuarat pada 18 Oktober dan 1
November 2006. Pada 19 Mac 2008, Gereja Katolik telah memohon di
Mahkamah Tinggi untuk melakukan semakan kehakiman terhadap larangan
penggunaan kalimah ‘Allah’. Pada 5 Mei 2008, Mahkamah Tinggi (Bahagian
Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) telah membuat keputusan membenarkan
permohonan Gereja Katolik untuk membuat semakan kehakiman (undang-undang)
terhadap larangan menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam penerbitan mingguan
Herald-The Catholic Weekly. Oleh itu, artikel ini digarap dalam rangka
menyediakan hujah menolak penggunaan kalimah ’Allah’ oleh penganut Kristian.
Alasan Gereja Katolik Menggunakan Kalimah ‘Allah’
Dalam akhbar The Sun bertarikh 24 Disember 2007, terdapat laporan bertajuk
‘Church leaders explain use of 'Allah'.

Terdapat lima alasan utama yang dikemukakan oleh laporan tersebut mengapa Gereja Katolik ingin meneruskan.Alasan yang dikemukakan ialah seperti berikut:

a) Mendakwa mereka mengikut Bible. Bible dalam bahasa Melayu
menggunakan kalimah ‘Allah’ sebagai terjemahan istilah God dan ‘Tuhan’
sebagai terjemahan untuk istilah Lord.

b) Mendakwa bahawa mulai awal abad ke-19, para penganut Katolik di Malaya
telah pun memiliki buku-buku doa dalam bahasa Melayu dan kalimah
‘Allah’ telah digunakan sebagai terjemahan kepada istilah God. Para
penganut Katolik Malta juga menggunakan kalimah ‘Allah’ untuk merujuk
kepada Tuhan dan demikian juga masyarakat Kristian di Indonesia, Pakistan
dan Asia Barat.

c) Mendakwa ayat-ayat al-Quran sendiri telah menunjukkan bahawa golongan
bukan Islam juga telah menggunakan lafaz Allah.

d) Mendakwa bahawa segmen (terjemahan) dalam bahasa Malaysia
diwujudkan untuk memenuhi keperluan kepelbagaian etnik dan bahasa yang
wujud di Malaysia sebagaimana yang wujud di dalam populasi penganut
Katolik di Malaysia.

e) Mendakwa kerajaan tidak mempunyai hak untuk campurtangan dalam
urusan dalaman gereja berdasarkan hak yang diberi oleh Perkara 11(3)A
Perlembagaan Persekutuan.

Hujah-hujah Menolak Alasan Pihak Gereja Katolik

Alasan pertama:

Mendakwa mereka mengikut Bible. Bible dalam bahasa
Melayu menggunakan ‘Allah’ sebagai terjemahan istilah God dan ‘Tuhan’
sebagai terjemahan untuk istilah Lord.

Hujah-hujah Menolak:

a) Kalimah ‘Allah’ adalah kata nama khas berasal daripada bahasa Arab.
Kalimah ini tidak boleh digunakan dalam bentuk atau makna-makna lain.
Menurut nahu Arab, kalimah ini tidak boleh diumum, dikecil, dilelaki,
diperempuan atau diterbitkan nama-nama lain daripadanya. Kalimah ‘Allah’
adalah bebas dari segi struktur nahu dan maknanya dari segala korupsi. Kita
tidak boleh memanipulasikannya dengan apa cara sekalipun dalam bahasa
asalnya. Dari segi struktur linguistik, kalimah ‘Allah’ lebih superior
daripada apa jua perkataan daripada apa jua bahasa dalam memelihara dan
mempertahankan makna ke-Esaan dan keunikan satu-satunya Tuhan yang
layak disembah 2 . Oleh kerana itu, umat Islam tidak sekali-kali
menterjemahkan ‘Allah’ kepada apa jua bahasa melainkan dikekalkan
lafaznya yang asal iaitu ‘Allah’.


b) Di peringkat antarabangsa, penggunaan kalimah ‘Allah’ dari segi istilah
adalah amat sinonim dengan agama dan umat Islam. Ia diiktiraf oleh kamuskamus
serta eksiklopedia terkemuka di dunia.

Antaranya:
i. Kamus Oxford - Allah : Name of God among Muslims3.
ii. Eksiklopedia Britannica - Allah : “God”, the one and only God in
the religion of Islam4.
iii. Eksiklopedia Katolik - Let it be noted that although Allah is an
Arabic term, it is used by all Moslems, whatever be their language,
as the name of God5.

c) Dalam konteks Malaysia kalimah ‘Allah’ tidak diterjemahkan kepada
bahasa Melayu atau bahasa Malaysia malah ia dikekalkan tanpa terjemahan.
Oleh itu kalimah ‘Allah’ di Malaysia adalah merujuk terus kepada makna
yang terkandung di dalam teks al-Quran tanpa pengubahsuaian pada lafaz
(terjemahan) mahupun maksud kalimah tersebut. Ini terbukti sebagaimana
definisi ‘Allah’ yang kemukakan oleh Kamus Dewan Edisi Empat:
Allah : Ar (Asal bahasa Arab) Tuhan (Yg Esa); ~ azzawajalla Tuhan Yg
Maha Baik dan Maha Mulia; ~ subhanahu wa taala terpujilah Tuhan yg
Maha Tinggi6.

Kamus Pelajar pula mendefinisikan kalimah ‘Allah’ seperti berikut:
Tuhan Yang Maha Esa, Yang bersifat dengan sifat-sifat Yang Maha
Sempurna dan Yang mencipta alam ini7.

Oleh itu kalimah ‘Allah’ tidak boleh dianggap sebagai terjemahan tuhan
dalam bahasa Melayu atau ‘god’ dalam bahasa Inggeris kerana ia adalah
lafaz bahasa Arab yang dikekalkan sebagai mematuhi kitab suci umat Islam
yang telah membudaya dalam masyarakat Islam dan dimaklumi sebaiknya
oleh bukan Islam di negara ini.

d) Perbuatan pihak Gereja Katolik menterjemahkan perkataan ‘god’ kepada
‘Allah’ juga tidak menepati istilah yang digunapakai oleh masyarakat di
negara ini. Perkataan ‘god’ menurut Kamus Dewan Inggeris-Melayu ialah:
n 1. male deity, dewa, tuhan; (archaic) betara: the Greek ~s, dewadewa
Yunani; 2. idol, berhala, patung; 3. so., st. deified, tuhan: money
3 A.S Hornby(1985), Oxford Advanced Learner’s Dictionary Of Current English, Oxford
University Press, Great Britain, p. 23.
4 http://www.britannica.com/eb/article-9005770/Allah. Dilayari pada 8 Jun 2008.
5 http://www.newadvent.org/cathen/01316a.htm. Dilayari pada 8 Jun 2008.
6 http://sbmb.dbp.gov.my/knb/cariankata/dbp_ka_rujukan_kamus_dbp.aspx. Dilayari pada 8 Jun
2008.

4
has become his ~, wang telah menjadi tuhan baginya; make a ~ of /so.,
st/, bertuhankan /sso, sst/; 4. G~, Tuhan; (in Islam) Allah8.
Takrifan ini dibuat oleh Kamus Dewan berdasarkan budaya yang menjadi
amalan masyarakat di negara ini. Ini bermakna ‘god’ bagi selain Islam
diterjemahkan sebagai dewa dan tuhan. Manakala ‘God’ (huruf ‘g’ besar) ia
digunakan sebagai kata ganti nama yang merujuk kepada ‘Allah’ dan bukan
terjemahan bagi kalimah ‘Allah’ dalam bahasa Inggeris (seperti pada takrif
no. 4 di atas). Ia seperti juga umat Islam menggunakan huruf besar untuk
setiap huruf pertama bagi kata-kata ganti nama yang lain apabila merujuk
kepada ‘Allah’ seperti Aku, Kami, Dia dan Engkau.

e) Bible bahasa Melayu yang didakwa sebagai rujukan kepada penggunaan
kalimah ‘Allah’ juga tidak boleh diterima berdasarkan faktor kredibiliti
penterjemahan dan perundangan Malaysia. Maksud kredibiliti
perterjemahan iaitu sehingga kini tidak diketahui pihak berautoriti yang
terlibat dalam penterjemahan Bible ke dalam bahasa Melayu (misalnya
adakah Dewan Bahasa dan Pustaka dirujuk dalam hal ini?). Tambahan pula,
faktor perundangan menegah penggunaan kalimah-kalimah tertentu yang
menjadi hak eksklusif umat Islam untuk digunakan oleh bukan Islam. Oleh
itu alasan yang mengatakan mereka merujuk kepada Bible bahasa Melayu
adalah tertolak dengan sendirinya kerana kesahihan penterjemahan Bible
tersebut boleh dipertikai.



Alasan kedua:

mendakwa bahawa mulai awal abad ke-19, para penganut Katolik
di Malaya telah pun memiliki buku-buku doa dalam bahasa Melayu dan perkataan
‘Allah’ telah digunakan sebagai terjemahan kepada istilah God. Para penganut
Katolik Malta juga menggunakan perkataan ‘Allah’ untuk merujuk kepada Tuhan
dan demikian juga masyarakat Kristian di Indonesia, Pakistan dan Asia Barat.


Hujah-hujah Menolak

a) Alasan ini adalah bertitik tolak daripada sejarah kedatangan mubaligh
Kristian ke Tanah Melayu dan Nusantara. Sejarah telah mencatatkan antara
misi utama kedatangan penjajah Barat ke Asia Tenggara adalah untuk
mengaut hasil bumi dan menyebarkan agama Kristian ke seluruh rantau ini.
Antara usaha-usaha yang giat dilakukan oleh para mubaligh ini ialah
menterjemahkan Bible ke dalam bahasa penduduk tempatan termasuk
menjalankan upacara keagamaan dalam bahasa yang difahami oleh
masyarakat setempat.

Sebagai contoh, terjemahan Bible oleh Dr. Mekhior Leidekler dalam tahun
1733, telah diterima sebagai satu hasil terjemahan yang standard dan
digunakan dengan meluas pada abad ke-18 dan ke-19 di Semenanjung
Tanah Melayu dan Indonesia9. Kegiatan menterjemah Bible ini telah terus
meningkat dengan munculnya penjajah Inggeris di Tanah Melayu selepas
menguasai Pulau Pinang pada tahun 1786 dan Melaka pada tahun 1795.
Stamford Raffles ialah seorang tokoh penjajah Inggeris yang terlibat secara
langsung dalam kegiatan mengembangkan agama Kristian menerusi
kegiatan menyebar terjemahan kitab Bible.

Dalam tahun 1852 versi terjemahan dalam tuliasan rumi dan jawi diterbit
dan disebarkan dengan meluas di Tanah Melayu. Stamford Raffles juga
merupakan seorang penyokong kuat usaha para mubaligh Protestant dari
Pertubuhan Mubaligh London yang berhasrat untuk mendirikan pusat
percetakan di Melaka, Pulau Pinang, Singapura dan Betawi. Selain
mencetak terjemahan Bible, kegiatan percetakan ini juga menerbitkan
majalah-majalah Melayu yang mengandungi pelbagai bidang ilmu
pengetahuan yang diselitkan dengan propaganda Kristian dengan bertujuan
pengembangan agama di Tanah Melayu. Sekitar tahun 1821 – 1905 pelbagai
majalah diterbitkan seperti Buletin Arifin, Cermin Mata, Sahabat dan Warta
Melayu10.
Kegiatan menyebarkan bahan propaganda Kristian ini kemudiannya telah
disertai oleh para paderi Protestant dari Amerika Syarikat yang mewakili
Lembaga Pesuruhjaya-pesuruhjaya Amerika di Luar Negeri (The America
Board of Commisioners of Foreign Missions)11.
Kesemua fakta ini menunjukkan ada alasan yang nyata untuk kerajaan tidak
membenarkan pihak Kristian pada hari ini menggunakan kalimah ‘Allah’ di
dalam Bible bahasa Melayu. Ini kerana terjemahan tersebut tidak
melambangkan literature sebenar doktrin agama Kristian sebaliknya bahasa
hanya dieksploitasi sebagai perantara untuk menyebarkan dakyah Kristian.

b) Percubaan untuk membandingkan Malaysia dengan negara-negara lain yang
menggunakan kalimah ‘Allah’ bagi merujuk kepada ‘god’ juga tertolak. Ini
kerana setiap bahasa yang digunakan oleh setiap bangsa di negara tertentu
mempunyai sejarah dan kebudayaan yang berbeza. Dalam kes ini latar
belakang bahasa Melayu yang digunakan oleh penduduk Malaysia lahir
daripada rahim agama Islam dan kebudayaan Melayu – budaya Melayu itu
sendiri terhasil daripada agama Islam. Oleh itu, ia wajib mencerminkan
kelaziman Melayu yang berpunca daripada agama Islam. Ini sudah tentu
berbeza dengan latar belakang bahasa Melayu yang terdapat di Indonesia
dan Singapura.

c) Berkenaan penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh penganut Kristian di Asia
Barat juga tidak boleh dijadikan hujah. Bangsa Arab bukan Islam
sememangnya telah lama menggunakan kalimah ‘Allah’ berdasarkan faktor
teologi dan kebudayaan yang telah sedia wujud di Asia Barat. Perkara ini
dijelaskan sendiri oleh al-Quran apabila al-Quran datang untuk menjernih
dan menyucikan semula penyalahgunaan maksud kalimah ‘Allah’ yang
digunapakai oleh golongan Jahiliyyah dan ahli kitab yang terdiri daripada
Yahudi dan Nasrani.

d) Dalam konteks etimologi dan semantik pula, alasan Gereja Katolik untuk
merujuk kepada masyarakat Kristian Arab adalah tersasar jauh. Mereka
tidak boleh membandingkan apa yang berlaku kepada Kristian Arab dengan
Kristian di Malaysia. Apa yang berlaku di negara-negara Arab ialah pihak
Kristian Arab menterjemahkan Bible daripada bahasa Suryani (Syria/Syam)
atau Aramik dan bahasa Ibrani (Hebrew) kepada bahasa Arab. Perlu
diketahui bahasa Arab, Aramik dan Ibrani berada dalam rumpun bahasa
yang sama iaitu rumpun Semitik. Oleh itu, Kristian Arab mempunyai hak
untuk berhujah bahawa kalimah ‘Allah’ berkemungkinan berasal daripada
nama asal tuhan mereka dalam bahasa Aramik atau Ibrani. Tetapi apa pula
rasional pihak gereja Kristian untuk menterjemahkan ‘god’ dalam Bible
bahasa Inggeris kepada ‘Allah’ dalam Bible bahasa Melayu? Bukankah
kedua-duanya adalah dua rumpun bahasa yang jauh berbeza dari segi
etimologi dan semantik bahkan suasana yang membudayai penggunaan
bahasa-bahasa itu?

Alasan ketiga:

Mendakwa ayat-ayat al-Qur’an sendiri telah menunjukkan
bahawa golongan bukan Islam juga telah menggunakan lafaz Allah.
Hujah-hujah menolak:

a) Antara ayat yang sering dirujuk oleh pihak gereja Katholik ialah surah al-
‘Ankabut ayat 61:
و
Maksudnya: Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya
kepada mereka (yang musyrik) itu: “Siapakah yang menciptakan langit dan
bumi dan memperjalankan matahari dan bulan?” Sudah tentu mereka akan
menjawab: “Allah”. Maka mengapa mereka terpedaya?.

Begitu juga surah al-Ma’idah ayat 73:

Maksudnya: Demi sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata:
“Bahawasanya Allah ialah salah satu daripada tiga tuhan”. Padahal tiada
Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan yang Maha Esa. Dan jika
mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orangorang
yang kafir dari antara mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak
terperi sakitnya.
Kedua-dua ayat tadi sebenarnya tidak boleh menjadi hujah bagi golongan
bukan Islam untuk menggunakan kalimah ‘Allah’. Ia berdasarkan alasanalasan
berikut:
i. Dalam surah al-‘Ankabut ayat 61, al-Qur’an hanya merakamkan
sejauhmana kefahaman masyarakat Arab Jahiliyyah menggunakan
kalimah ‘Allah’. Ia bukan untuk mengiya atau membenarkan
penggunaan tersebut. Sebaliknya ia mahu menjelaskan bagaimana
kalimah ‘Allah’ sudah dikenal oleh masyarakat Arab sebelum Islam.
Daripada informasi ayat-ayat seperti ini, al-Qur’an menjelaskan orang
Arab Jahiliyyah hanya mengenal Allah sebagai (1) pencipta langit dan
bumi; (2) yang memudahkan peredaran matahari dan bulan; (3) yang
menurunkan air dari langit; dan (4) tempat menggantungkan harapan.
Konsep ini jelas bertentangan dengan konsep ‘Allah’ yang sebenar
iaitu sebagai Zat yang wajib disembah dan tidak dipersekutukan12.
ii. Manakala surah al-Ma’idah ayat 73 pula tidak boleh menjadi alasan
kepada pihak Kristian untuk menggunakan kalimah ‘Allah’. Ini
kerana Allah SWT sendiri menafikan golongan yang mengatakan Zat-
Nya itu satu oknum daripada tiga oknum (triniti). Malah mereka
dianggap kafir13. Ini bermakna sebutan ‘Allah’ yang keluar dari lidah
golongan Kristian itu adalah sia-sia dan tiada nilai di sisi Allah kerana
ia tidak merujuk kepada kalimah ‘Allah’ yang sebenar. Sebagaimana
maklum, kalimah ‘Allah’ merujuk kepada zat (esensi) yang
dinamakan. Sebagai perumpamaan mudah, perkataan ‘kereta’ adalah
merujuk kepada kenderaan bermotor. Oleh itu, tiada makna bagi orang
yang menggunakan perkataan ‘kereta’ untuk merujuk kepada alat
menjahit pakaian. Sekiranya ia masih menggunakan perkataan ‘kereta’
tetapi merujuk kepada alat yang salah, ini bermakna penggunaan
perkataan itu adalah sia-sia dan tidak bermakna.

b) Menjadikan al-Quran sebagai rujukan untuk menyokong alasan golongan
bukan Islam menggunakan kalimah ‘Allah’, bukanlah satu alasan bagi
Gereja Katolik tetapi hujah bagi umat Islam. Ia melambangkan kegagalan
Gereja Katolik untuk berhujah berasaskan teks asal kitab agama mereka.
Bagi umat Islam, ini menjadi bukti bahawa al-Quran merupakan kitab suci
yang memiliki fakta-fakta yang utuh dan konsisten. Ia juga menjadi bukti
bahawa Gereja Katolik menggunakan al-Quran sebagai sumber paling

12 Tafsir Ibn Kathir, j. 6, hal. 403.
13 Tafsir al-Tabari, j. 10, hal. 482.

dipercayai untuk mengakui ‘Allah’ sebagai nama tuhan berbanding berhujah
berdasarkan perbahasan sejarah dan ilmu bahasa. Oleh yang demikian,
fakta-fakta mengenai ‘Allah’ sepertimana yang dibentangkan oleh al-Quran
juga hendaklah diterima.
Atau adakah Gereja Katolik ingin mengatakan bahawa lafaz ‘Allah’ di
dalam al-Quran itu merujuk kepada lafaz Elohim dalam kitab asal mereka
berbahasa Ibrani? Jika kalimah ‘Allah’ dan Elohim itu merujuk kepada
hakikat yang sama, mengapa pula konsepnya berbeza. Al-Qur’an
mengatakan Allah itu Maha Esa dan tidak mempunyai anak sebaliknya
Gereja Katolik berpegang kepada konsep triniti. Ini sekaligus memberi
makna konsep ‘Allah’ di dalam Islam adalah amat konsisten sehingga umat
Islam tidak perlu menterjemahkannya kepada mana-mana bahasa dunia. Ia
berbeza dengan konsep ketuhanan agama Kristian yang tidak memiliki
sumber yang jelas dan konsisten sehingga memerlukan penterjemahan dan
pinjaman daripada bahasa lain.

Alasan keempat:

Mendakwa bahawa segmen (terjemahan) dalam Bahasa
Malaysia diwujudkan untuk memenuhi keperluan kepelbagaian etnik dan bahasa
yang wujud di Malaysia sebagaimana yang wujud dalam populasi penganut
Katolik di Malaysia.

Hujah-hujah Menolak:

a) Alasan penterjemahan kepada Bahasa Malaysia sebagai lambang
kepelbagaian yang wujud dalam populasi masyarakat Kristian Katolik juga
tidak boleh diterima. Perlu diketahui bahawa bahasa Malaysia berasal
daripada Bahasa Melayu. Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan menyebut
Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi Malaysia. Perlu
diingat bahawa ketika perlembagaan digubal, istilah “Malaysia” belum
wujud. Oleh itu, apabila kita merujuk kepada bahasa Malaysia ia sudah tentu
merujuk kepada bahasa Melayu yang sekaligus merujuk kepada masyarakat
Melayu Islam. Justeru peristilahan-peristilahan khusus yang telah menjadi
syiar dan perlambangan kepada masyarakat Melayu Islam sudah tentu tidak
sekali-kali boleh diubah konsepnya untuk diterap kepada satu budaya dan
agama yang lain.

b) Memaksakan penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam kalangan Kristian Katolik
yang bertutur dalam bahasa Melayu di negara ini juga, secara logiknya
sudah pasti memberi kesan negatif terhadap konsep ketuhanan dalam agama
Kristian. Telah dimaklumi bahawa kalimah ‘Allah’ itu adalah kalimah yang
didominasi oleh umat Melayu Islam secara politik dan kebudayaan yang
terdiri daripada 60% penduduk Malaysia berbanding hanya 9.1% penganut
Kristian pelbagai mazhab. Bukankah dengan penggunaan peristilahan yang
sama bakal menimbulkan kecelaruan dalam kalangan penganut Kristian
berbahasa Melayu sendiri? Justeru, penterjemahan yang lebih tepat seperti
‘Tuhan’ sepatutnya digunakan oleh Gereja Katolik bagi menjamin
kepercayaan agama Kristian sentiasa terpelihara selain mengelakkan
kekeliruan.

Alasan kelima:

Mendakwa kerajaan tidak mempunyai hak untuk campurtangan
di dalam urusan dalaman gereja berdasarkan hak yang diberi oleh Perkara 11(3a)
Perlembagaan Persekutuan.

Hujah-hujah menolak:

a) Alasan ini adalah tidak benar sama sekali. Sebaliknya kerajaan telah diberi
hak oleh Perlembagaan Persekutuan dalam Perkara 11(4) (untuk mengawal
atau menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan ugama
antara orang-orang yang menganuti ugama Islam). Di bawah peruntukan ini
kerajaan (sama ada kerajaan persekutuan atau kerajaan negeri) telah
menggubal undang-undang mengawal dan menyekat pengembangan agamaagama
bukan Islam terhadap umat Islam. Sebagai contoh Enakmen Kawalan
dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Negeri Terengganu 1980,
Seksyen 9 menyebut; (melarang seseorang (bukan Islam) daripada
menggunakan perkataan-perkataan tertentu baik dalam tulisan, ucapan atau
kenyataan untuk menggambarkan antaranya kepercayaan atau konsep manamana
agama bukan Islam. Perkataan-perkataan itu termasuklah Allah, Ilahi,
Rasul, Nabi, Wahyu, Iman, Imam, Syariah, Ulama, Dakwah, Ibadah, Injil
dan lain-lain). Peruntukan ini jelas menunjukkan bahawa menggunakan
kalimah ‘Allah’ sebagai terjemahan kepada perkataan ‘god’ di dalam Bible
adalah menyalahi undang-undang yang sedang berkuatkuasa di negara ini.
Oleh itu, ia tidak boleh disifatkan sebagai urusan dalaman gereja.
Hujah-hujah Tambahan
Sebagai tambahan kepada hujah-hujah tadi, empat persoalan dikemukakan
terhadap Gereja Katolik berhubung tuntutan mereka yang memerlukan jawapan
bagi umat Islam di Malaysia iaitu:

a) Mengapa Gereja Katolik tidak menggunakan kalimah asal bagi tuhan
sebagaimana yang terkandung dalam bahasa asal kitab mereka? Mengapa
nama tuhan perlu diterjemah sedangkan nama tuhan adalah satu kata nama
khas yang sepatutnya digunapakai tanpa mengira bahasa pertuturan si
penganut agama. Bukankah kalimah tuhan dalam Bible berbahasa Ibrani
ialah Elohim, El, Eloh atau Elah?

b) Mengapa masih wujud percanggahan antara penganut Kristian tentang
gelaran kepada tuhan? Pada Ogos 2007, seorang paderi Roman Katolik di
Belanda, Tiny Muskens, telah membuat seruan supaya penganut Kristian
menggunakan kalimah ‘Allah’. Bagaimanapun seruan tersebut telah
mendapat bantahan daripada penganut Kristian sama ada dalam kalangan
Protestan mahupun Katolik. Presiden Liga Katolik Bagi Hak Agama dan
Sivil telah membantah saranan tersebut dalam kenyataannya, “Bishop
Martinus Tiny Muskens can pray to “Allah” all he wants, but only
addlepated Catholics will follow his lead. It is not a good sign when
members of the Catholic hierarchy indulge in a fawning exchange with
Muslims, or those of any other religion”14. Manakala Pengerusi General
Synod of the Dutch Protestant Church, Gerrit de Fijter juga menolak
cadangan Muskens supaya penganut Kristian menggunakan kalimah ‘Allah’,
beliau berkata, “I applaud every attempt to encourage dialogue with
Muslims, but I doubt the sense of this maneuver”15.
Di samping itu, terdapat artikel berbahasa Arab tulisan Izzat Andrews,
seorang penganut Kristian Koptik di Mesir berjudul ‘Allah bukan tuhan
agama Kristian dan Yahudi’. Beliau mengatakan bahawa kalimah ‘Allah’
hanya berasal daripada penggunaan orang Jahiliyyah yang merujuk kepada
tuhan bulan. Ia tidak pernah termaktub dalam kitab-kitab Yahudi mahupun
Nasrani. Tuhan bagi agama Kristian ialah Elohim16. Kenyataan-kenyataan di
atas jelas menunjukkan bahawa penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi agama
Kristian masih menjadi suatu polemik dalam kalangan agamawan Kristian.
Oleh itu apa hujah Gereja Katolik di Malaysia untuk mempertahankan
penggunaan kalimah ‘Allah’ sedangkan ia sendiri belum dimuktamadkan
oleh Kristian di peringkat dunia?

c) Sebagaimana hujah yang telah dikemukakan sebelum ini, penjajah Kristian
yang datang ke Tanah Melayu mempunyai dua matlamat utama. Antaranya
ialah untuk menyebarkan agama Kristian ke seluruh rantau ini. Laporan
Bernama yang dipetik dari majalah The Minaret terbitan Pusat Islam
California mengatakan pendakyah Kristian menjadikan Malaysia antara
negara sasaran bagi satu gerakan Kristianisasi yang digelar “Window 10/40”.
Ini kerana Malaysia salah satu negara yang terletak di antara garis lintang 10
dan 40 di peta dunia17. Malah dalam satu laporan, Jabatan Agama Islam
Johor bersama-sama dengan Kementerian Dalam Negeri telah merampas
250 judul buku mengenai ajaran Kristian dalam bahasa Melayu. Buku-buku
tersebut menggunakan judul seperti Kaabah, Wahyu Ilahi dan Mengenal
Rasul. Sekali pandang kepada tajuk-tajuknya ia seperti taktik untuk cuba
menarik minat orang-orang Islam membaca buku-buku ini18. Oleh itu, apa
jaminan Gereja Katolik untuk mengatakan bahawa penggunaan kalimah
‘Allah’ hanya terbatas buat penganut Kristian dan bukan terhadap umat
Islam?

d) Adakah Gereja Katolik bersetuju sekiranya dikatakan bahawa fakta-fakta
tentang tuhan di dalam Bible itu tidak sejelas dan setepat al-Quran malah
bercanggah antara satu sama lain. Sebagai contoh, terdapat ayat di dalam
Bible yang merujuk kepada ke-Esaan tuhan seperti di dalam Perjanjian
Lama yang menyebut; Ingatlah wahai bangsa Israel! Tuhan satu-satunya
ialah Allah kita.19Bagaimanapun di tempat yang lain banyak ayat yang
menyanggah ke-Esaan tuhan seperti di dalam Perjanjian Baru; Setelah
semua orang dibaptis, Jesus juga dibaptis. Ketika Dia berdoa, langit
terbuka, dan Roh Allah berwujud burung merpati turun ke atas-Nya. Lalu
terdengar satu suara dari Syurga mengatakan: “Engkaulah Anak-Ku yang
Aku kasihi. Engkau menyenangkan hatiKu.”20Sedangkan fakta-fakta tentang
Allah di dalam al-Quran amat konsisten dan tidak pernah berubah-ubah.
Surah al-Ikhlas menyebut dengan jelas siapakah ‘Allah’ yang sebenar. Allah
SWT berfirman:
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah yang
Maha Esa; “Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon
sebarang hajat; “ Ia tidak beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; “Dan
tidak ada sesiapapun yang setara denganNya”.
Sehubungan itu, al-Quran mengajar umat Islam apabila berlaku
pertembungan antara Islam dengan ahli kitab (Yahudi dan Kristian),
menjadi tanggungjawab umat Islam menyeru mereka supaya menerima
konsep ‘Allah’ sebagaimana yang dijelaskan oleh al-Quran tersebut. Allah
SWT berfirman berkenaan hal ini di dalam surah Ali Imran ayat 64:

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Ahli Kitab, marilah
kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita
semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan
denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita
mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang
dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah”. Kemudian jika mereka (Ahli
Kitab itu) berpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka:
“Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam”.
Persoalannya adakah Gereja Katolik bersedia untuk mempertimbangkan
seruan al-Qur’an untuk menggunakan kalimah ‘Allah’ dengan merujuk
kepada hakikat yang sama iaitu Tuhan Yang Maha Esa tanpa sebarang
sekutu bagi-Nya?

Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama
Islam Malaysia kali ke-82 yang bersidang pada 5 hingga 7 Mei 2008 memutuskan
bahawa penggunaan kalimah Allah adalah khusus buat agama dan umat Islam
sahaja.
Pandangan Tokoh Ulama Luar Negara
Pandangan Wakil al-Azhar (Timbalan Syeikh al-Azhar) dan Ketua Lajnah
Dialog Antara Agama al-Azhar, Fadhilat al-Syeikh Abdul Fattah ‘Allam
Beliau berpendapat bahawa tindakan kerajaan Malaysia menegah penggunaan
kalimah Allah dalam kalangan bukan Islam adalah tepat. Ini kerana kalimah Allah
tidak boleh disamaertikan dengan kalimah Rabb yang membawa makna Yang
Mewujudkan. Sebagaimana maklum penganut bukan Islam menamakan sebarang
tuhan yang mereka sembah seperti batu, haiwan, matahari dan lain-lain sebagai
Allah. Hal ini sudah tentu amat tidak wajar sama sekali dan menyalahi maksud
kalimah Allah itu sendiri sebagaimana yang termaktub di dalam al-Qur’an dan al-
Hadith21.
Pandangan Penasihat Undang-undang Kementerian Kehakiman Arab Saudi,
Syeikh Abdul Muhsin al-‘Abikan
Beliau berpendapat bahawa pendekatan Kerajaan Malaysia ini adalah bertujuan
untuk mengelakkan daripada penyalahgunaan nama ‘Allah’ melainkan hanya
kepada Yang Maha Pencipta (tuhan yang sebenar ). Ia kerana terdapat agamaagama
lain yang juga menggunakan kalimah Allah bagi agama mereka sedangkan
mereka adalah penyembah berhala, oleh itu nama ‘Allah’ tidak sepatutnya
digunakan bagi menggambarkan tuhan-tuhan yang selain-Nya22.
Tokoh Pergerakan Perlembagaan Islam (Islamic Constitutional Movement)
Kuwait, Syeikh Abdul Hamid al-Ballali
Beliau menyokong penuh keputusan kerajaan Malaysia untuk tidak membenarkan
penganut bukan Islam menggunakan kalimah Allah sebagai panggilan bagi tuhan
mereka. Beliau beralasan bahawa keputusan tersebut amat signifikan bagi
memelihara maksud istilah sebenar bagi kalimah Allah. Umat yang gagal
memelihara istilah-istilah agamanya adalah umat yang leka. Sedangkan Allah
SWT telah mengangkat umat ini sebagai sebaik-baik umat.
Menurutnya lagi umat Islam perlu sedar banyak istilah-istilah yang berasal
daripada Islam pada hari ini telah cuba dieksploitasi, disalahguna atau
dipesongkan maknanya oleh pihak tertentu. Ianya seperti istilah ‘syahid’ yang
juga digunapakai bagi penganut bukan Islam. Istilah ‘riba’ yang ditukarkan
kepada ‘faedah bank’. Istilah ‘khamar’ yang ditukarkan kepada ‘minuman rohani’.
Istilah ‘liwat’ yang ditukarkan kepada istilah ‘hubungan sesama jenis’.
Persoalannya adakah umat Islam sedar tentang fenomena ini sebagaimana
kesedaran yang dipamerkan oleh Kerajaan Malaysia?23
Keputusan Kerajaan

Keputusan mesyuarat Kabinet bertarikh 16 Mei 1986 juga telah memutuskan
bahawa perkataan Allah adalah termasuk antara kalimah-kalimah yang dilarang
penggunaannya oleh mereka yang bukan beragama Islam. Malah penggunaan
kalimah Allah, Baitullah, Solat dan Kaabah telah pun diwartakan hanya eksklusif
buat umat Islam sahaja di bawah Warta P.U (A) 15/82 dan pekeliling KKDN.
S.59/3/6/A bertarikh 5 Disember 1986. Manakala Jemaah Menteri yang
bermesyuarat pada 3 Januari 2008, memutuskan untuk mengekalkan larangan
tersebut sebagaimana yang pernah diputuskan pada 18 Oktober dan 1 November
2006.

Kesimpulan

Berdasarkan hujah-hujah yang telah dinyatakan, tiada sebab untuk kerajaan
membenarkan penggunaan kalimah ‘Allah’ kepada pihak Kristian. Malah
keputusan kerajaan adalah selari dengan Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan
yang menobatkan Islam sebagai agama bagi Persekutuan. Umat beragama di
Malaysia telah sedia maklum bahawa sebarang isu yang berkaitan dengan Islam
sama ada secara langsung atau tidak seharusnya menghormati kedudukan
istimewa agama Islam dan umat Melayu Islam di negara ini.

Rujukan
Ibn Kathir, Tafsir al-Qur’an al-‘Azim
Al-Thabari, Jami‘ al-Bayan fi Tafsir al-Qur’an
_______(1990), Mengapa Kalimah Allah?, Bahagian Hal Ehwal Islam, JPM KL.
A.S Hornby(1985), Oxford Advanced Learner’s Dictionary Of Current English,
Oxford University Press, Great Britain.
Neill,S(1956). Colonialism and Christian Missions. London: Lutterworth Press.
Berita Harian, 4 Februari 1997
Utusan Malaysia bertarikh 3 Februari 1997
Al-Kitab, The Bible Society Of Malaysia
http://www.news.com.au/story/0,23599,22254040-13762,00.html.
http://www.coptichistory.org/new_page_197.htm
http://www.britannica.com/eb/article-9005770/Allah.
http://www.newadvent.org/cathen/01316a.htm.
http://sbmb.dbp.gov.my/knb/cariankata/dbp_ka_rujukan_kamus_dbp.aspx.
http://sbmb.dbp.gov.my/knb/cariankata/dbp_ka_rujukan_kamus_dbp.aspx.
http://www.foxnews.com/story/0,2933,293394,00.html.
23 Fail Cawangan Aqidah JAKIM.

sembang dgn kenkawan