Ahad, Mei 10, 2009

Puasa Ibu Yang Hamil Dan Menyusukan

Puasa Ibu Yang Hamil Dan Menyusukan

Apakah hukum puasa bagi ibu yang sedang hamil dan menyusukan anaknya?. Perbincangan ini akan di ulas mengikut mazhab Imam As Syafie rahimahullahu ta'ala.
Merujuk di dalam kitab Fiqhul Manhaji jilid pertama di bawah tajuk ibadat dan pecahannya, berbukanya ibu yang hamil dan menyusukan anak terbahagi kepada dua :
Berbuka kerana bimbang kesihatan dirinya akan terjejas.
Berbuka kerana bimbang kesihatan anaknya.

Sekiranya ibu itu berbuka puasa kerana takut berlaku kemudharatan pada dirinya disebabkan puasanya itu, maka wajib bagi ibu itu untuk qodo' puasanya sahaja sebelum tibanya Bulan Ramadhan yang akan datang. Berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh At Turmuzi (715) dan Abu Daud (2408) dan selainnya, dari Anas Al Ka'bi radiallahu anhu, telah berkata Rasulullah S.A.W : sesungguhnya Allah S.W.T telah mengangkat puasa orang yang bermusafir (dibolehkan berbuka) dan telah mengurangkan solatnya (boleh diqosorkan solatnya itu), dan diangkat puasa(boleh berbuka) orang yang hamil dan menyusukan anaknya.
Maksud mengurangkan solat ialah memberi kelonggaran mengurangkan rokaat solat dan adapun yang dimaksudkan dengan diangkat puasa bagi ibu yang hamil dan menyusukan anaknya itu ialah dibenarkan berbuka dengan menggantikan puasanya itu.

Sekiranya ibu itu berbuka kerana bimbang kesihatan anaknya dan takut kandungannya gugur jika dia berpuasa, ataupun takut susunya akan berkurangan dan membahayakan anaknya, maka wajib bagi ibu itu untuk berbuka dan qodho' puasanya itu dan dikenakan fidyah iaitu bersedekah satu cupak dari makanan asasi bagi hari yang dia berbuka.
Masalah yang sama dengan masalah ini ialah orang yang terpaksa berbuka puasa untuk menyelamatkan nyawa orang lain yang diancam kecelakaan, maka wajib bagi orang itu untuk menggantikan puasanya dan bersedekah dengan satu cupak makanan.

Di riwayatkan oleh Abu Daud daripada Ibnu Abbas R.A mengenai ayat 184 surah Al Baqaroh mafhumnya :
"Dan wajib ke atas orang-orang yang tidak berdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah dengan memberi makan orang-orang miskin"
Beliau berkata : "Ayat ini sebagai rukhsah (keringanan) bagi lelaki dan wanita yang terlau tua, kedua-duanya tidak mampu berpuasa lalu mereka berbuka. Mereka hendaklah memberi makan kepada orang miskin bagi setiap hari yang ditinggalkannya itu. Ayat ini juga merupakan rukhsah bagiwanita hamil dan sedang menyusukan anak sekiranya mereka bimbang (terhadap anak mereka), mereka boleh berbuka dan hendaklah memberi makan fakir miskin".

Rujukan dari Kitab Fiqhul Manhaji.

thanks to:

http://hafizude.blogspot.com/2009/02/puasa-ibu-yang-hamil-dan-menyusukan.html


selamat hari ibu

*************SELAMAT MENYAMBUT HARI IBU KEPADA PARA IBU**********************

UMMI, IBU, MAK, MAMA, or MUMMY,...

***apa sahaja panggilan, ia tetap merujuk kepada seoarang wanita mulia yang mesti kita cintai,kasihi,sanjungi dan hormati..

***kerana ibu, kita lahir kedunia ..dan menikmati hidup didunia ini..

***tanpa ibu dimanalah kita agaknya kita?*mungkin kah tiada kewujudan kita di muka bumi ni.

***kasih seorang ibu tu melampaui segala kasih yang ade kat dunia ni.


Aku bukan sasterawan, tapi itu lah yang mampu aku tuliskan..hehehheh





Jumaat, Mei 08, 2009

aku seorang isteri tentera

percaya atau tidak, aku selalu terlupa yang aku ni isteri kepada seorang tentera.Kenapa ye?entahlah..aku pun taktau..

aku akan ibarat terjaga dari tidur bila suami aku outstation.Apabila dia ade latihan ke, atau apa 2 ajelah yg berkaitan.Sebab masatu dia akan tinggalkan aku dirumah .Tinggalla aku dgn anak-anak je buat beberapa hari.

Bila dipikirkan balik nak jadi isteri tentera ni, kene tabahkan hati, kuatkan semangat.Sebab apa ?
Sebab, kalao dah keje macam suami aku ni diorang mmg serahkan segala bakti diorang pada negara.kadang-kadang kerja sampai malam.Aku selalu je pergi teman dia kat opis.

Bukan mudah ye...ni belum lagi dia pergi operasi yang berbulan-bulan.bayangkan...selalu suami ade kat rumah, tiba2 kita je ade dgn anak2.Keselamatan satu hal, jauh dari suami satu hal.
Dulu aku tak biasa juak dah lama2 tu , nak buat camne kene lah biasa2kan...

Dulu aku ingat tentera ni, setakat keje camtu je.Rupernye...haa.ambik kau!!! baru tau pahit getirnye.
Tobat la aku jadi tentera.Cukuplah suami aku sorang je.
Tapi ade gak yang bestnye.Masa dulu, boleh kata tiap bulan jalan-jalan.Masatu tgh mengandung , tiap bulan ade je kene outstation .Apa lagi.aku ikutlah...ehheheh..

sekarang ni sejak pindah kat tempat baru ni, aku kene lah terlibat dgn BAKAT.walau aku tak berbakat...heehehehehe

aku pulak dipaksa mengasah bakat aku menjadi setiausaha.Ni petang ni kene la pergi ade meeting.Sib baik lah suami aku boleh tolong.Time blaja dulu memang la aku ade join persatuan.Tapi tak pernahnye aku jadi setiausaha.

tiba2 bila dah jadi mak orang ni pulak kene jadi setiausaha.Hangat pijor dibuatnye..tapi takpe..aku suke...belajar ambik pengalaman.Suami aku pulak ajutan.dia jadi pegawai tadbir kat sini.So, he helps me a lot about all the stuff.

Ate?

atenye..aku nak benti la menaip ni sbb nak sambung keroje aku kat umah ni.kejap lagi suami aku balik nak solat jumaat.


aku tanya dia...

Aku tanya suamiku, kalao dia diminta mengikuti mana2 misi pengaman diluar negara..memandangkan sekarang negara kita akan menghantar lebih ramai anggota.

jawabnya.."kalao dah disuruh, kenelah pergi"...

Tapi kalao dah ditakdirkan walau hati aku tak rela, apa boleh buat.Itulah pengorbanan yang terpaksa dibuat.kalao tak jadi apa2, oklah..kalao jadi macam kat bawah ni?

Hanya jenazah pulang

SEPANG: “Arwah ayah bercadang membawa kami sekeluarga bercuti selepas pulang dari Congo dan lokasi percutian yang dipilih mungkin Pulau Redang, Terengganu, tetapi kini semuanya tinggal impian apabila ayah meninggalkan kami semua sekelip mata,” kata anak lelaki sulung Allahyarham Mejar Mohd Shafie Mahat yang meninggal dunia secara mengejut ketika bertugas dalam Misi Pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Republik Congo (MONUC), 30 April lalu.

Mohamad Syarifudin, 18, yang ditemui di Kompleks MasKargo, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ketika menunggu ketibaan jenazah berkata, arwah ayahnya rapat dengan semua adik-beradik, malah arwah sentiasa menghubungi keluarga untuk bertanya khabar.

“Kami semua tidak sabar bertemu dengannya selepas setahun tidak bertemu, malah adik bongsu saya menanda tarikh di kalendar setiap hari bagi menghitung hari kepulangan ayah.

“Sepatutnya, kami sekeluarga menunggu ketibaan ayah di KLIA dengan gembira pada hari dia sepatutnya pulang 2 Mei lalu, tetapi hari ini (semalam) saya menyambut jenazah ayah. Walaupun sedih, kami reda dan menerima ketentuan Allah,” katanya.


Jenazah Allahyarham yang diiringi Pegawai Kanan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Leftenan Kolonel Mohamad Sediqi Abdul Wahid tiba di tanah air jam 2.15 petang dengan pesawat EK 346, penerbangan Emirates Arab Bersatu (UAE).

Ketibaan jenazah disambut Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Hadir sama, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal, Panglima Angkatan Bersama, Leftenan Jeneral Datuk Allatif Mohd Noor, Timbalan Panglima Tentera Udara, Leftenan Jeneral Datuk Seri Bashir Abu Bakar, Asisten Ketua Staf (AKS) J3 (Operasi dan Latihan Bersama), Mejar Jeneral Datuk Yusof @ Che Jusoh Embong dan Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Abu Bakar Abdullah.

Turut hadir, adik ipar arwah, Mazlan Omar, 44 dan beberapa sanak saudara.

Jenazah dibawa ke Masjid Kampung Sawah Sunggala, Teluk Kemang untuk disembahyangkan sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Sawah Sunggala dengan adat istiadat ketenteraan.



Kebetulan dekat pulak dengan rumah aku.Suami aku pulak kene hadiri pengkebumian Allahyarham semalam.


Al-Fatihah untuk allahyarham, moga digolongkan bersama para syahid dimedan peperangan.





Rabu, Mei 06, 2009

all about migraine

Dah 2 hari berturut-turut aku kene migrain.Hopefully, info kt bawah ni boleh membantu.

http://www.internethealthlibrary.com/Health-problemsMigraine.htm
Migraine

What is Migraine?

For most people migraine is a great deal more than just a headache. It can be a debilitating condition which has a huge impact on the quality of life of sufferers and their families.

If you have two or more of the following symptoms during an attack it is probable that you are suffering from migraine.

*Visual disturbances including blind spots, distorted vision, flashing lights or zig zag patterns. These symptoms, often called an aura are most often identified with migraine but in fact only about 10% of sufferers experience them. Migraine with aura is often called classical migraine.

  • *Intense throbbing headache, often on one side of the head only.
  • *Nausea and/or vomiting and/or diarrhoea.
  • *Increased sensitivity to light (photophobia)
  • *Increased sensitivity to sounds (phonophobia)
  • *Increased sensitivity to smells (osmophobia)

You may also experience stiffness of the neck and shoulders, tingling or stiffness in the limbs, an inability to concentrate, difficulty in speaking, or in very rare cases paralysis or loss of consciousness.

A general rule of thumb is that if a headache and/or other associated symptoms prevent you from continuing with normal daily activities it could be a migraine.

Migraine attacks normally last between 3 and 72 hours and sufferers are usually quite well between attacks.

What Causes Migraine?

Migraine is believed to be caused by changes in the neurotransmitters and blood vessels in the brain but exactly what causes these changes is still a subject for research and debate. However certain factors have been identified which can trigger attacks in susceptible people:

  • *Stress (or sometimes the relief of stress).
  • *Lack of food or infrequent meals.
  • *Certain foods including products containing monosodium glutamate, caffeine, tyramine or alcohol.
  • *Overtiredness (physical or mental).
  • *Changing sleep patterns (e.g. weekend lie ins, sleeplessness or shift work).
  • *Hormonal factors (e.g. monthly periods, the contraceptive pill, HRT or the menopause).
  • *Extreme emotions (e.g. anger, grief etc.).
  • *Physical activity.
  • *Environmental factors (e.g. loud noise, bright or flickering lights, strong perfumes, hot stuffy atmosphere, VDUs etc.).
  • *Climatic conditions (e.g. strong winds, extreme heat or cold).

For most people there is not just one trigger but a combination of factors which individually can be tolerated but when several occur together a threshold is passed and an attack is triggered.

Although it can be helpful to identify and avoid your own personal trigger factors it is important not to become too obsessive.

Everyone has the capacity to suffer from migraine but for around 10% of the population, most probably because of a genetic predisposition, the threshold at which attacks occur is lower. It has been proven that there is no "migraine type" and sufferers are not, as is sometimes suggested, neurotic, perfectionist hypochondriacs who bring all their problems on themselves nor even, as has also been suggested, that they are super intelligent or extra sensitive. Although twice as many women as men suffer from migraine because of the involvement of hormonal factors, migraineurs come from all walks of life, all areas of the world and ethnic groups, and all social classes.

How does Migraine affect the lives of sufferers?

Migraine is not a life threatening condition but it can have a substantial impact on quality of life with far reaching effects on the lives of sufferers and their families.

Migraine is a much-misunderstood condition. Sufferers can be regarded as malingerers, hypochondriacs or self obsessed neurotics. Because there is no test for migraine (diagnosis depends on careful history taking) and, outside an attack, there are no obvious external signs of the condition, a sufferer can offer no absolute proof of his/her condition. A broken arm can attract a great deal of sympathy but may not cause as much pain as a single migraine attack.

As migraine patients are normally quite well between attacks non-sufferers often find it difficult to understand how they can suddenly become so severely debilitated. Comments such as "but you were fine yesterday" are common. This factor also makes migraine an excellent excuse for the unscrupulous who do true sufferers a great disservice.

The unpredictably of migraine can cause disruption to family, social and working life. As a result sufferers often feel that they are letting everyone down. They become afraid to make plans or take on responsibilities and are in fear of when the next attack will strike. The support and understanding of family, friends and working colleagues is vital.

Migraine can put a strain on even the happiest of relationships. However understanding and supportive a partner may be their patience can be tried when another outing is cancelled or they have to "take over" yet again. Children can become upset and confused when a parent is ill and older children can be very intolerant when plans have to be changed at short notice. It can sometimes be more distressing to see someone you love in pain and feel helpless to alleviate it than to experience it yourself.

Employers can regard migraine sufferers as a bad risk. This is unfair as, due to the unpredictability of their condition, migraineurs are often well organised and conscientious.

Unfortunately some members of the medical profession also lack understanding and sympathy. Some sufferers do not receive the support that they need from their GP and are sometimes refused drugs that can bring them significant relief.

Is there a cure for migraine?

Although there is, as yet, no miracle cure for migraine it is possible to bring your condition under control There are now a wide range of treatments available which can be very effective but migraine is a complex condition and a treatment which is successful for one patient may have no effect on another. It is therefore important to persevere until you develop a management plan which works for you.

Perhaps the first stage in understanding and managing your migraine is to keep a diary to try to identify your trigger factors. You may find that an identifiable pattern emerges and that by making a few minor changes to your diet or lifestyle you can reduce the frequency and/or severity of your attacks.

Around 60% of migraine sufferers have never consulted their doctor about their migraine either because they "don’t like to bother him/her" or they believe that nothing can be done to help them or that a treatment he/she prescribed in the past did not help and they have not bothered to go back. There are many treatments now available and new products are introduced very frequently. Your doctor and your pharmacist are important allies in your battle against migraine and their advice and support can be invaluable.

Many people treat their migraine with simple pain killers purchased from the chemist. These can be very effective, especially if taken very early in the attack. It is important to take pain killers quickly as, during an attack, gastric stasis can occur and medication cannot then be absorbed from the gut into the blood stream. Pain killers taken in soluble form or tablets taken with a sweet fizzy drink can start to work more quickly.

For sufferers who experience nausea and vomiting painkillers combined with an anti-sickness ingredient can be helpful.

If remedies purchased from your chemist are not bringing you significant relief your doctor can prescribe stronger pain killers or painkillers combined with anti-sickness ingredients.

Ergotamine can be effective in aborting migraine attacks and many sufferers have found it helpful but it is now less frequently prescribed because of fears about its addictive potential.

There are also drugs which act directly to correct the serotonin imbalance in the brain during a migraine attack. These are available on prescription only and are not suitable for all patients.

Acute treatments are available in a variety of different forms including tablets, capsules, powders, suppositories, injections, nasal spays and inhalers. It may be beneficial to try a treatment in another form.

If your attacks are very frequent your doctor may prescribe preventative medication which you will need to take every day.

These treatments sometimes take a while to show any benefit and seldom eliminate attacks entirely so you will also need an effective compatible acute treatment for breakthrough attacks.

Non drug treatments and self help measures can also be very beneficial:

  • Relaxation can be extremely beneficial both in preventing attacks and helping to cope with the pain.
  • Eat regularly to keep blood sugar levels stable (no longer than 3 hours between food during the day or 12 hours overnight).
  • Take sensible breaks from work, especially if you use a VDU or if your work is repetitive and/or stressful.

Regular exercise can be beneficial

Herbal remedies, specially tinted glasses, dental splints, devices that emit electronic impulses, magnetic devices, homeopathy, acupuncture, chiropractic and various methods of encouraging relaxation have also been helpful for some people.

Migraine is a complex and individual condition and it is important to persevere until you find the right treatment or combination of treatments which works for YOU.

Many migraineurs now live completely normal lives free from attacks because they have learned to control their condition.

Source : The Migraine Action Association

Migraine Misunderstanding

The Migraine Action Association conducted a survey during migraine Action Week to assess the extent of communication problems between migraine sufferers and their GPs. Responses to a questionnaire were given by 429 patients and 185 GPs, which showed that 52% of the patients and 64% of the GPs felt that patients had difficulty in communicating the true extent of their migraine problem. Underlining the difficulty in obtaining suitable treatment, even with a sympathetic GP, was the variable nature of migraine which affects individuals in different ways. The survey showed showed that 71% of patients and 81% of GPs said more than one consultation (for over half, up to five consultations) was needed to reach understanding. There was an overwhelming need to keep a diary and other relevant information before visiting the doctor.

Source: - Allergy Newsletter, Winter 1999, P13



5 mei 2009


selamat hari jadi , anakku Nur Nadiah Ameerah yang ke-3 tahun..


Doa Ummi dan ayah semoga kakak menjadi anak yang solehah dan mukminah sejati.

Semoga dipanjangkan usia, dimurahkan rezeki, diberi kepintaran dan kecerdasan fikiran serta dilimpahkan rahmat yang berganda-ganda dari Allah ta'ala..

amiiin


sembang dgn kenkawan