Ahad, Januari 18, 2009

she loves him soooooo much!!



We 'found' a new life.....and we 'found' our new heartthrobs and we also found a new happiness in our life..Thank you Allah for this 'beautifull ' gift

my princess is 32 month old=2 y 8 m



32 month old

For children of this age, the line between fantasy and reality is still blurry, which may explain a toddler's fondness for telling lies. Her intent isn't to deceive you; she actually wants to please you and she's figuring out what to say to make you happy — even if it isn't true. The best way to handle these little lies is to keep your anger or frustration in check. Instead of expecting a confession, act on what you know. For example, if she says she didn't draw with her crayons on the wall but you can see the marks, help her clean them up and point out that crayons are for colouring books and paper. Make it less scary for her to tell the truth and you'll help nip fibbing in the bud.


Understanding adult rules and standards


Your child now has a basic awareness of your adult standards and behaviour. So don't be surprised when he notices differences -- like when another child is allowed sweets before dinner or when he doesn't have a bath on a particular night. Try to keep most things in his life consistent, and he will be more able to cope with these sorts of changes if you explain things to him.

Alters speech according to listener

As your child's awareness of other people continues to develop, he'll begin to alter his speech
depending on who he's talking to. He'll begin to use different words and tones of voice with peers or adults. And you may even notice that with a younger child, he uses simpler language.

Telling fibs


For pre-school children, the line between reality and fantasy is still blurred. Your child might say that he didn't scribble on the wall because he wishes he hadn't -- not because he's deliberately lying. Encourage him to tell you what happened without seeming angry or frustrated, and explain that lying is worse than anything he might have done. Make it less scary for him to tell the truth, and you'll help nip his fibbing in the bud.

Handling questions about sex


About now you might begin fielding some hard questions about how babies are made. Skip all the metaphors and euphemisms, and say it straight. The question "Where do babies come from?" might warrant a response like "Most babies are born through a mother's vagina." There's no need to go into great detail at this age. The more complicated you get, the more likely you are to confuse or frighten your child.

my prince is 2 week old, now.!! ;-)



2 week old

With each passing week, your newborn becomes more comfortable with his surroundings. But his vision is still blurred. In fact, a newborn's range of vision is only about 30cm or 12 inches, which helps explain why your face is the most interesting thing to him right now. While the rest of the world is a blur, he can clearly see who's holding him. So try keeping your face close to your baby's while you talk or sing to him.

Limbs are still curled


Your newborn baby will probably look 'scrunched up', with his arms and legs not fully extended. This is normal, and his limbs will uncurl as he gets used to being outside your tummy. If he appears bowlegged, don't worry. It's part of the stretching-out process and will most likely take care of itself by the time he's five or six months old.

By the end of the month, your baby may lift his head briefly when he's lying on his stomach and may also be able to turn it from side to side. Jerky movements give way to more fluid ones as his nervous system and muscle control mature. Still, your baby's primitive reflexes, such as sucking and chewing on his hands, remain dominant.

Newborns are adjusting to a new world very different from the warm, safe confines of the womb, which is why so many infants take to swaddling -- being wrapped securely in a blanket.

Ruled by his hunger

Advertisement

Food is the most important thing in your newborn's life, with sleep running a close second. Most newborn babies will feed every two to three hours around the clock. Sleeping patterns are equally intermittent. Most newborns sleep for a total of 16 to 17 hours in a 24-hour period, but that's usually broken up into eight or so naps. By the end of the month your baby may have developed something of a feeding and sleeping pattern, but you may not notice any real pattern for months.

Crying is the main form of communication


Your baby doesn't have much of a personality now -- or at least what you might recognize as personality. But he's busy expressing himself the only way he knows how: crying. He spends his time moving in and out of several different states of sleepiness, quiet alertness and active alertness.

Having undergone the trauma of birth, he's now trying to deal with an onrush of stimulation. This month your baby becomes quiet and calm when you speak to him gently and hold him upright. He may even make an 'ah' sound when he hears your voice and sees your face. Most babies love to be held, caressed, kissed, stroked, massaged and carried. Touch is an important means of communicating with your baby.

He only has eyes for you


Your baby's vision is still pretty fuzzy. Your face is the most interesting thing to him right now, followed by high-contrast items, which is why black and white toys and mobiles have been introduced. In fact, a newborn's range of vision is only 12 inches/30 centimeters or so. In other words, your baby can clearly see the face of the person holding him but not much beyond that. Studies show that babies prefer human faces to all other patterns or colors. So keep your face close to your baby's so he can study your features, and talk to him.

Learning begins immediately


You may notice short periods of time when your newborn is quiet and alert. This is prime time for learning. Use these periods to play and talk with your baby. But if you try to interact with him and he doesn't seem receptive, he may have become sleepy or moved into a state of active alertness.

Even this early, babies can recognize faces and gestures intuitively -- and sometimes even imitate them. Give your newborn a chance to imitate your facial expressions by putting your face close to his and sticking out your tongue or raising your eyebrows a few times. Repeat it. Then give him some time to mimic your gesture. It may take him a few minutes, or he may not do anything, but he's definitely watching you.

Playing with your newborn


Mobiles with high-contrast patterns, and picture books with strong line drawings will captivate your baby. But be alert to your baby's reactions to stimulation and interaction. While it's great to help him start learning about his world, some babies can tolerate only brief periods of interaction, or stimulation of just one sense at a time. Your baby will show you he's over-stimulated by yawning, averting his gaze, arching his back, turning his face, fussing or crying. He'll also tell you what he enjoys, and believe it or not, you'll understand his signs in no time.

Babies find their own reflections fascinating. You can amuse him by propping up an unbreakable baby mirror at cotside for him to focus on. He won't recognize himself just yet but will watch the movement in the mirror at least some of the time. A play gym with plenty of compelling things to watch, swipe at and listen to allows your baby to practice his arm, hand and finger coordination skills -- and lying down becomes less boring. In the first few months, he won't move his arms purposefully to really try and reach particular objects -- this sort of movement comes later, in month four or five.

Is my baby developing normally?


Remember, each baby is unique and meets physical milestones at his or her own pace. These are simply guidelines to what your baby has the potential to accomplish -- if not right now, then shortly.

And if your baby was born prematurely, you'll probably find that he'll need time before he can do the same things as other children his chronological age. That's why most babies born prematurely are given two ages by their pediatricians -- their chronological age (calculated from their birthday) and their adjusted age (calculated from their due date). You should measure your child against his adjusted age, not his chronological one. Don't worry, most doctors assess a preterm child's development from the time he should have been born and evaluate his skills accordingly.

Rabu, Januari 14, 2009

Thanks..my freinds!

Sms ucapan tahniah yang aku terima dari kenkawan dan saudara mara yg ku kasihi...menceriakan lagi hidupku...

4 January 2009

7 Muharam 1430 H
Sunday

'alhamdulillah dah dapat sepasang.bila lah agaknya cik nah nak sampai kat sana insyaallah klu ada rezeki nanti sampai juga"

Cik nah
1147am


Sory2 ^-^akak ok?baby ikt muke sape?

Ada 017
1148am

"Tahniah *-*alhamdulillah..baby 4 jan..sakit yg bbaloi..kami doakan baby boy & mummy sihat"

SF
1210 pm

"tahniah"

Yan akhi
1259 pm

"salam akak.Tahniah & alhamdulillah d atas kurniaan Ilahi, zuriat kedua, putera pertama dlm keluarga.Semoga akak sekeluarga sehat & selamat selalu .Insyaallah."

Mun kakak
109pm

"oh ;-) tahniah ye! wah sepasang la ni ye :-) hebat btl..ezan doakan abg plak la ye:-)sorry no hlg coz tkr hp br.kem slm husband:-)"

a.sepul
139 pm

'Wslm.congrates kak..x blk perak ke?ke pantang kat rmh je nti?opertn ke norm dlvry"

fifi
346pm


"Ye ke?congrats.ni yg no 2 ke?sy kt kuantn ni.sorila x dpt dtg."

munirah
443pm

"wslm..sori lmbt reply..tahniah la atas kelahrn ank kdua tu.moga ceria n bahagia slalu.jg anak elok2 k"

azril ak
1006pm

"alhamdulillah..akak camne?baby?sronoknye"

pda
1017pm

"assalamualaikum kk.ni arifah gn.akak chat?dah b'anak ke kk?he3..smg akak mndapat p'lindungan dr ALLAH y maha penyayang.amin"

Arifah
1143pm


5 jan 2009
Monday

"salam kak ezan.how r u?dh slmt bersalin kah?hope everything's ok.

Mira psyc
814 am

"salam, akak congrats..alhamdulillah dh selamat sumenye..best nama anak akak.take care ye.ade ms.kami melawat akak.k.:-)"

Tirah psyc
105pm


6 Jan 2009
Tuesday

"ws.tah
niah kak!sy tmpg gembir7a."

Zie sbh
703 am

"alhamdulillah tahniah ez n amir...sdp nama anak kko,=)sama2 kita doa mg dia insyaallah jd anak yg soleh seperti namanya.ko n baby chat x?"

yan cel
711 am

"alhamdulillah, tahniah ezan..sedap sgt nama anak tu.knp operate ezan?"

wan dalila
1202pm

7 Jan 2009
Wednesday

"slm tahniah izan.ak doakan ko n bby sht ye.jg kesihatan elok2 ;)"

Deq Nor
648pm

"congrats.sape jaga ko"

wani rohim
1010pm


13 jan 2009

"yeker..congrats..bestnye dah dapat sepasang..ehehh"

anum
912 am

"tahniah ez..dah dua ank hg..heheh sepasang"

shina cel
840pm

14 jan 2009

"tahniah"

su ak
1129am






Zie sbh



"salam




Ahad, Januari 11, 2009

'AMMAR SOLIHIN BIN MOHD AMIR

baru pas mandi....yuhuuuu...

boikot barangan Israel


nak tengok lagi jelas klik ni

selama ni mungkin sebahagian dari kita kurang menyedari atau langsung tak menyedari atau menyedari hakikat ini tapi buat-buat tak sedar tentang hal ini.

Macam aku la..sedar akan hal ni tapi kurang kesedaran..masih lagi g carrefour, masih lagi makan McD, bila anak lahir beli barangan Johnsons, beli lapar makan maggi..dan jangan lupa maggi bukan stakat mee maggi je banyak lagi produk maggi yang lain contohnya sos cili / tomato , atau perisa makanan.

Kebetulan pulak, barang-barang diorang ni ditakdirkan mahal -mahal belaka.Contohnya mark&spencer, and CK. Sib baik la kau ni jenis pakai barang beli kat pasar malam, bundle, and Mydin.

InsyaAllah..marilah kita sama-sama berjihad dgn memboikot barangan Israel dan sekutunya.

Allahu akbar!!

3 days of his new life..alhamdulillah

video

kak long and her little-cute- brother 'AMMAR SOLIHIN....

our last day in the hospital Tuanku Ja'afar, Seremban...7 january 2009

Thanks Allah...

Sabtu, Januari 03, 2009

alhamdulillah....

harini aku nak bersalin dah..jap lagi nak g hospital Tunaku Ja'afar, Seremban....



alhamdulillah

Khamis, Januari 01, 2009

Tanda-tanda Hampir Bersalin versi malay


PDF Cetak E-mel
Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:

  • sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.
  • kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing
  • sakit perut, memulas
  • kerap buang air besar
  • kerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendir

  • Lendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.
  • Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.

Sakit belakang

  • Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
  • Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan rehatkan badan anda. Ulangi lagi.
  • Anda juga boleh mengurangkannya dengan banyakkan berjalan. Ia juga akan mempercepatkan kelahiran anda.
  • Jika sukar untuk anda berjalan, minta suami anda urut belakang anda dengan kuat semasa anda berbaring mengiring.

Pecah air ketuban

Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau. Segera ke hospital.

{mosimage}Pintu pangkal rahim terbuka dan menipis

Doktor akan melakukan pemeriksaan vagina. Pembukaan di bahagian pangkal rahim atau servik dikesan dengan skala 1 hingga 10.

Kontraksi yang tetap dan berterusan

Kira kontraksi atau pengecutan otot rahim anda. Buat jadual. Baca seterusnya di artikel "Kontraksi, Kelahiran Sebenar atau Palsu"

Bila Perlu ke Hospital

Segera ke Hospital untuk kepastian doktor bila:

  • kontraksi 5 minit sekali selama 1 jam. (datang lebih cepat jika anda tinggal jauh. Anda pasti tak mahu bersalin dalam kereta. :-) )
  • keluar air ketuban.
  • pergerakan bayi menjadi kurang kerap.
  • keluar darah dari vagina.
  • apa saja masalah yang dialami.

Sumber:

  • When Labor Begins, babies.sutterhealth.org
  • Labor Signs, webmd.com
  • Ingin Tahu Tanda Bersalin, hmetro.com.my
thanks to:

http://ratuhati.com/index.php/Artikel/Kehamilan-dan-Kelahiran/Tanda-tanda-Hampir-Bersalin

kesimpulannya...

Aku pun dah nak dekat bersalin ni...so, rasanya nak simpulkan apa yg telah aku baca dan dapat info dari pelbagai bahan bacaan buat panduan pada sesiapa yang berkenan...sesuai pada sesiapa yang baru mengandung dan yang nak bersalin...insyaallah


amalan dan doa semasa mengandung

  1. Membaca Surah al-Fatihah dan ayat Kursi
  2. Membaca surah Yasin
  3. Membaca Surah at-Taubah
  4. Membaca Surah Yusuf (agar memperoleh anak yang soleh, sihat, cantik dan sempurna)
  5. Membaca Surah Luqman (agar memperoleh anak yang taat)
  6. Membaca surah Maryam(agar memperoleh anak yang taat dan sabar)
  7. 7. Membaca surah an-Nahl, ayat 78


  1. وَاللّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (16:78)

    16:78 (Malay) Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.

8. Membaca al-'Araf , ayat 189

هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا
  1. فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلاً خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحاً لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِين (7:189

    7:189
    (Malay) "Dialah Yang menciptakan kamu dari diri yang satu dan daripadanya Dia menciptakan istrinya, agar dia merasa senang kepadanya. Maka setelah dicampurinya, istrinya itu mengandung kandungan yang ringan, dan teruslah dia merasa ringan (beberapa waktu). Kemudian tatkala dia merasa berat, keduanya (suami istri) bermohon kepada Allah, Tuhannya seraya berkata: ""Sesungguhnya jika Engkau memberi kami anak yang sempurna, tentulah kami termasuk orang-orang yang bersyukur""."

    9. Membaca doa agar anak dalam kandungan dipelihara

    "Ya Allah peliharalah anakku selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan Mu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperut ku dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu.Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah panjangkanlah umurnya sihatkanlah badannya, dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam". Ameen.
    10. Membaca Sayyidul Istighfar (untuk pengampunan)


“Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan yang sebenarnya melainkan Engkau,
Engkau telah menciptakan aku, dan aku hambaMu dan aku di atas tanggungan Engkau
dan perjanjian Engkau, aku tidak berkuasa, aku berlindung kepada Engkau
daripada kejahatan yang aku kerjakan, aku mengakui atas kurniaMu terhadapku,
aku mengaku berdosa, maka ampunilah aku, sesungguhnya tidak ada yang mengampuni
dosa-dosa kecuali Engkau”.

10. Doa mohon rahmat.
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ (3:8)

  • 3:8 (Malay) "(Mereka berdoa): ""Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia)."""
  • رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَّ رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ
    (3:9)

  • 3:9 (Malay) """Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia untuk (menerima pembalasan pada) hari yang tak ada keraguan padanya"". Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji."

  • 11. Doa mendapat zuriat yang soleh.

    هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء (3:38)

  • 3:38 (Malay) "Di sanalah Zakaria mendoa kepada Tuhannya seraya berkata: ""Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa""."



  •    12.  Doa mohon diampuni dosa.

    رَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ (3:192) رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ (3:193) رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلاَ تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لاَ تُخْلِفُ الْمِيعَادَ (3:194)
  • 3:192 (Malay) Ya Tuhan kami, sesungguhnya barang siapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka, maka sungguh telah Engkau hinakan ia, dan tidak ada bagi orang-orang yang lalim seorang penolongpun.
  • :193 (Malay) "Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman (yaitu): ""Berimanlah kamu kepada Tuhan-mu"", maka kami pun beriman. Ya Tuhan kami ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah dari kami kesalahan-kesalahan kami, dan wafatkanlah kami beserta orang-orang yang berbakti
  • 3:194 (Malay) "Ya Tuhan kami, berilah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan rasul-rasul Engkau. Dan janganlah Engkau hinakan kami di hari kiamat. Sesungguhnya Engkau tidak menyalahi janji."""

  • 13. doa agar anak tetap mengerjakan solat.

    رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا
    وَتَقَبَّلْ دُعَاء
    (14:40)
    رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ (14:41)

  • 14:40 (Malay) Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan salat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku.
  • 14:41 (Malay) "Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapakku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)""."


  • 14. Doa untuk pelindung diri.

    Bagi wanita yang mengandung disarankan agar membaca dan mengamalkan doa ini
    selepas solat Maghrib. Kerana ianya InsyaALLAH akan dapat menghindari dari
    berbagai penyakit dan gangguan halus seperti jin, syaitan, dajjal dan
    sebagainya baik untuk diri sendiri mahupun anak yang ada dalam kandungannya.



    (sumber:

    Tajuk: Amalan Ketika Mengandung &
    Setelah Bersalin serta Panduan Menamakan Bayi
    Pengarang: Abu Afiqah
    Kod: DN 118
    ISBN: 983-046-035-5
    Kandungan: 398 m.s.
    Harga: $13.00

    sembang dgn kenkawan