Rabu, November 11, 2009

aku rinduuuu......


aku rindu mereka semua...

Tgh bukak friendster kawan-kawan terjumpa gambar ni.Apa lagi meng'grab' la aku.Sekarang masing-masing dengan hiup mereka, tapi dihati kami masih sama....persahabatan yang kekal selamanya.

Me and my daughter...the best memory ever...if i can back to the time...

Dalam tak sedar dah 2 tahun ia berlalu..tapi kerinduan pada mereka terasa seperti sesaat yang lalu.Sungguh indah persahabatan ini....hingga ia sebati dihati kami.

kawan-kawan....aku rindu korang semuaa..

Ahad, Oktober 11, 2009

bersyukurlah kita

Kesiannya diorang.Kita patut bersyukur atas segala nikmat yang telah Allah Azza wajalla anugerahkan kepada kita.Bagaimana agaknya, sekiranya ia berlaku kepada kita?

Wallhu'alam.

Makan nasi basi 'kitar semula'


RIKA menyuapkan nasi 'kitar semula' kepada anaknya, Rahmat sambil diperhatikan oleh Umar di Koto Timur, Pariaman, Padang, baru-baru ini. -UTUSAN/AHMAD ZAKKI BIN JILAN


PADANG 10 Okt. - Beberapa genggam nasi yang sudah keras dan berbau masam diramas sebelum dimasukkan ke dalam penapis kecil.

Rika, 30, 'membilas' nasi tersebut dengan air dan memindahkannya ke dalam periuk kukusan. Selepas 10 minit, nasi yang 'dikitar' semula itu menjadi hidangan untuk ibu itu bersama dua orang anaknya.

Sebagai perisa tambahan, Rika menabur sedikit garam di atas nasi tersebut.

Dengan renungan kosong, dia menyuap perlahan-lahan nasi yang masih panas itu. Selepas beberapa suap, Rika berhenti.

"Cukuplah untuk mengalas perut dalam keadaan darurat.

"Nasi ini masih elok cuma sedikit berbau tapi selepas dibasuh bersih-bersih, boleh dimakan lagi," katanya ketika ditemui Mingguan Malaysia di Kampung Koto Timur, Pariaman.

Kawasan tersebut paling teruk dilanda gempa bumi pada minggu lalu.

Ditanya mengenai bantuan makanan, Rika berkata, dia sudah menerimanya tetapi dalam jumlah yang terhad.

Lantaran itu, katanya, keperluan makanan untuk dua orang anaknya, Umar, 5, dan Rahmat, 3, terpaksa didahulukan.

"Jangan salah faham, bantuan makanan sudah diterima cuma saya tidak sanggup melihat mereka berlapar, beras yang baru saya masak untuk anak-anak.

"Mahu meminta-minta makanan daripada orang lain saya malu, lagipun nasi yang saya makan ini masih elok, tidak baik membazir," katanya yang mendiami sebuah khemah di pekarangan rumah jirannya. - Utusan

Ahad, September 06, 2009

jamu selera



gambar tak berapa clear laaa...

Inilah resepi yg aku ambil kat internet..alhamdulillah menjadi cuma masin sbg tanda aku berpuasa..

lupa plak..ini ialah ikan kukus...sedap tau
Lepas tu pulak aku belajar kat internet..

lepas ni nak buat lagi resepi yg lain pulak.Cedok je kat internet then cuba buat.Kalao kreatif sikit,modify la sikit..

Ahad, Ogos 30, 2009

kelajuan membunuh...





















Inilah hasilnya kalau bawak laju-laju.Dan inilah hasilnya, diatas kecuaian kita.Ingat, nyawa kita bukannya boleh ditukar ganti.

Gambar ni aku ambik kat workshop masa nak ambik barang-barang yang masih ade dalam kereta petang tadi.Terkejut jugak aku mula-mula tengok kereta ni.

Aku redha dengan apa yang telah ditentukan ilahi.Mungkin ade hikmah disebalik segalanya.Siapa tahu?Hanya Allah sahaja yang tahu.

Aku sangat bersimpati pada keluarga student yang pergi tak kembali tu..Moga roh mereka di cucuri dan dilimpahi rahmat Allah ta'ala.



Selasa, Ogos 25, 2009

cuti sekolah

Cuti sekolah dah bermula...maka bermulalah hari-hari aku buat tuisyen kat rumah ni.penat?Alhamdulillah..setakat ni ok lagi...seronok sikit cuti sekolah kalai ni, sebab adik ipar yang bakal amik spm dan adik yg bakal pmr datang rumah aku..at least takdelah otak aku ni lembap je...

aktif la sikit minda aku ni...

lagipun aku suka nak ngaja orang ni, aku rasa sonok dapat kongsi ilmu yg ada pada aku..walaupun secubit je ilmu aku , tapi kalao diorang dapat praktikkan dan dan dapat pulak ajar orang lain dgn pemahaman yang aku turunkan,lagilah aku rasa seronooooooook sgt.

Lagipun aku tanaklah jadi surirumah je, tapi surirumah yang up to date dan berilmu.

to sump up, aku sukaaaaaaaaaaaaaaa mengajar dan it makes me feel good..


Sabtu, Ogos 22, 2009

sudah ditakdirkan...

myMetro » Setempat

‘Ramadan, Aidilfitri ini suram’






PORT DICKSON: “Sambutan Aidilfitri kali ini pasti suram apabila anak kesayangan kami tiada lagi,” kata bapa kepada Md Harul Anuar Abdul Hamid, 23, seorang daripada tiga pelajar Politeknik Port Dickson (PPD) yang terbunuh dalam kemalangan ngeri di Kilometer 21.7 Lebuhraya Seremban-Port Dickson di sini, kelmarin.

Abdul Hamid Md Isa, 55, berkata beberapa hari lalu, anak lelakinya itu meminta wang RM60 kerana mahu membeli tiket bas untuk pulang berhari raya di Johor Bahru, bulan depan.

“Saya memasukkan wang berkenaan ke dalam akaun banknya tanpa mengesyaki sesuatu yang buruk bakal menimpa.

“Malam tadi (kelmarin) saya mendapat panggilan telefon daripada anggota polis memaklumkan kemalangan itu,” katanya yang ditemui di Bilik Mayat Hospital Port Dickson di sini, semalam.


Menurutnya, arwah anak kedua daripada tiga beradik, seorang yang baik serta disenangi ahli keluarga dan rakan.


Dia yang menetap di Taman Kempas, Johor Bahru, berkata walaupun reda dengan pemergian anaknya, namun tetap sedih kerana tragedi berlaku menjelang Ramadan dan Aidilfitri.

Dalam kejadian kira-kira jam 8.20 malam itu, Md Harul dan dua rakannya maut, manakala seorang lagi parah selepas Proton Iswara Aeroback yang mereka naiki terbabas dan terbalik ke dalam longkang.

Dua rakannya yang maut ialah Mohd Khairul Zaman Md Yunus, 22, dari Taman Daya, Johor Bahru dan Mohd Hazir Mohamad, 22, dari Lubok Cina, Melaka.

Mereka dikatakan tercampak keluar dari kereta dan mati di tempat kejadian kerana cedera parah di kepala.

Pemandu kereta dikenali sebagai Kamal Nirash Feroz, 22, cedera parah dan sedang dirawat di hospital.

Ketika kejadian, mereka yang juga pelajar jurusan kejuruteraan politeknik berkenaan, dikatakan dalam perjalanan pulang ke Port Dickson selepas keluar membeli barang keperluan di Seremban.

Unbelievable,tapi itulah kenyataannya. Petang tu, adik ipar nak pinjam kereta tapi berat rasannya nak bg sebab antaranya petang tu sepatutnya nak lawat kak ina kat wad PD.Tapi disebabkan tak pasti lagi sebab suami belom balik lagi, terpaksala aku bagi jugak walau hati ni cam berat je nak bagi.Aku pun masatu kepala otak cam melayang je bila adik ipar aku kata nak pinjam, then dengar la dia kata nak pergi seremban,then dia mention nama kamal.'"apa apa jelah", dalam hati aku berkata .


Then sebelum dia pergi dia kata lagi sejam setengah hantar kereta...lagi aku pening, nape plak si ude ni cakap camtu.?


dalam 10 15 pm dia balik dlm keadaan tergesa-gesa..katanya ada masalah nak pergi hosp seremban, kamal accident.dalam hati terdiam jugak la..

Dekat rumah, tunggu jela suami aku balik.dari 1015pm sampailah dalm 230 am...Punyalah lama..dalam hati bajet uruskan kereta kut.


sesampai je suami aku kat rumah, dengan tak sabarnya aku bertanya, bagaimana keadaan kereta n kamal.Suami aku jawab, "3 orang meninggal"

pergh!! terkejut giler aku..tapi bukan itu yang terkeluar kat mulut aku...bila aku dengar je..innalillahi wailaihiroji'un..

terjedu aku..macam tak percaya...perasaan bercampur baur...masa kat hospital PD tu bila suami aku bertanyakan kamal katanya telah dihantar ke hosp seremban.then org tu kata ade lagi 3, "mana?"tanya suami aku.."dah meninggal"....


astaghfirullah.....

bertimpa2..dah la kereta accident..3 orang pulak yang meninggal....tapi aku redha la..nak marah tak jadi nak marah bila tau sampai melibatkan kematian.

mati kutu aku....keesokan harinya, semua paper masuk berita ttg kejadian ni.masuk MHI dan berita pagi TV3.sekarang uruskan insurans kereta.


Al-fatihah untuk mereka semua..semoga roh mereka ditempatkan bersama org yg soleh..

Khamis, Julai 23, 2009

adus...dah lama tak update

Semakin hari semakin aku bizi dengan kerja yang tak pernah habis kat rumah ni.Ditambah pulak aktiviti BAKAT yang sering diadakan setiap bulan. Baru semalam aku pergi bertanding untuk hiasan kek..nilah ruper kek yg aku buat..
Sebelum tu, aku dah siap tengok you tube cara2 nak buat.Alhamdulillah berguna jugak.Cuma masalah kurang warna dan peralatan.Jadi tak sesempurna kek yg aku idamkan.Apa pun dapat gak aku hamper sebagai hamper penyertaan

hahahahahhaha..bersepah rumah aku..Tengah mengemas la tu....

Ahad, Mei 10, 2009

Puasa Ibu Yang Hamil Dan Menyusukan

Puasa Ibu Yang Hamil Dan Menyusukan

Apakah hukum puasa bagi ibu yang sedang hamil dan menyusukan anaknya?. Perbincangan ini akan di ulas mengikut mazhab Imam As Syafie rahimahullahu ta'ala.
Merujuk di dalam kitab Fiqhul Manhaji jilid pertama di bawah tajuk ibadat dan pecahannya, berbukanya ibu yang hamil dan menyusukan anak terbahagi kepada dua :
Berbuka kerana bimbang kesihatan dirinya akan terjejas.
Berbuka kerana bimbang kesihatan anaknya.

Sekiranya ibu itu berbuka puasa kerana takut berlaku kemudharatan pada dirinya disebabkan puasanya itu, maka wajib bagi ibu itu untuk qodo' puasanya sahaja sebelum tibanya Bulan Ramadhan yang akan datang. Berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh At Turmuzi (715) dan Abu Daud (2408) dan selainnya, dari Anas Al Ka'bi radiallahu anhu, telah berkata Rasulullah S.A.W : sesungguhnya Allah S.W.T telah mengangkat puasa orang yang bermusafir (dibolehkan berbuka) dan telah mengurangkan solatnya (boleh diqosorkan solatnya itu), dan diangkat puasa(boleh berbuka) orang yang hamil dan menyusukan anaknya.
Maksud mengurangkan solat ialah memberi kelonggaran mengurangkan rokaat solat dan adapun yang dimaksudkan dengan diangkat puasa bagi ibu yang hamil dan menyusukan anaknya itu ialah dibenarkan berbuka dengan menggantikan puasanya itu.

Sekiranya ibu itu berbuka kerana bimbang kesihatan anaknya dan takut kandungannya gugur jika dia berpuasa, ataupun takut susunya akan berkurangan dan membahayakan anaknya, maka wajib bagi ibu itu untuk berbuka dan qodho' puasanya itu dan dikenakan fidyah iaitu bersedekah satu cupak dari makanan asasi bagi hari yang dia berbuka.
Masalah yang sama dengan masalah ini ialah orang yang terpaksa berbuka puasa untuk menyelamatkan nyawa orang lain yang diancam kecelakaan, maka wajib bagi orang itu untuk menggantikan puasanya dan bersedekah dengan satu cupak makanan.

Di riwayatkan oleh Abu Daud daripada Ibnu Abbas R.A mengenai ayat 184 surah Al Baqaroh mafhumnya :
"Dan wajib ke atas orang-orang yang tidak berdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah dengan memberi makan orang-orang miskin"
Beliau berkata : "Ayat ini sebagai rukhsah (keringanan) bagi lelaki dan wanita yang terlau tua, kedua-duanya tidak mampu berpuasa lalu mereka berbuka. Mereka hendaklah memberi makan kepada orang miskin bagi setiap hari yang ditinggalkannya itu. Ayat ini juga merupakan rukhsah bagiwanita hamil dan sedang menyusukan anak sekiranya mereka bimbang (terhadap anak mereka), mereka boleh berbuka dan hendaklah memberi makan fakir miskin".

Rujukan dari Kitab Fiqhul Manhaji.

thanks to:

http://hafizude.blogspot.com/2009/02/puasa-ibu-yang-hamil-dan-menyusukan.html


selamat hari ibu

*************SELAMAT MENYAMBUT HARI IBU KEPADA PARA IBU**********************

UMMI, IBU, MAK, MAMA, or MUMMY,...

***apa sahaja panggilan, ia tetap merujuk kepada seoarang wanita mulia yang mesti kita cintai,kasihi,sanjungi dan hormati..

***kerana ibu, kita lahir kedunia ..dan menikmati hidup didunia ini..

***tanpa ibu dimanalah kita agaknya kita?*mungkin kah tiada kewujudan kita di muka bumi ni.

***kasih seorang ibu tu melampaui segala kasih yang ade kat dunia ni.


Aku bukan sasterawan, tapi itu lah yang mampu aku tuliskan..hehehheh





Jumaat, Mei 08, 2009

aku seorang isteri tentera

percaya atau tidak, aku selalu terlupa yang aku ni isteri kepada seorang tentera.Kenapa ye?entahlah..aku pun taktau..

aku akan ibarat terjaga dari tidur bila suami aku outstation.Apabila dia ade latihan ke, atau apa 2 ajelah yg berkaitan.Sebab masatu dia akan tinggalkan aku dirumah .Tinggalla aku dgn anak-anak je buat beberapa hari.

Bila dipikirkan balik nak jadi isteri tentera ni, kene tabahkan hati, kuatkan semangat.Sebab apa ?
Sebab, kalao dah keje macam suami aku ni diorang mmg serahkan segala bakti diorang pada negara.kadang-kadang kerja sampai malam.Aku selalu je pergi teman dia kat opis.

Bukan mudah ye...ni belum lagi dia pergi operasi yang berbulan-bulan.bayangkan...selalu suami ade kat rumah, tiba2 kita je ade dgn anak2.Keselamatan satu hal, jauh dari suami satu hal.
Dulu aku tak biasa juak dah lama2 tu , nak buat camne kene lah biasa2kan...

Dulu aku ingat tentera ni, setakat keje camtu je.Rupernye...haa.ambik kau!!! baru tau pahit getirnye.
Tobat la aku jadi tentera.Cukuplah suami aku sorang je.
Tapi ade gak yang bestnye.Masa dulu, boleh kata tiap bulan jalan-jalan.Masatu tgh mengandung , tiap bulan ade je kene outstation .Apa lagi.aku ikutlah...ehheheh..

sekarang ni sejak pindah kat tempat baru ni, aku kene lah terlibat dgn BAKAT.walau aku tak berbakat...heehehehehe

aku pulak dipaksa mengasah bakat aku menjadi setiausaha.Ni petang ni kene la pergi ade meeting.Sib baik lah suami aku boleh tolong.Time blaja dulu memang la aku ade join persatuan.Tapi tak pernahnye aku jadi setiausaha.

tiba2 bila dah jadi mak orang ni pulak kene jadi setiausaha.Hangat pijor dibuatnye..tapi takpe..aku suke...belajar ambik pengalaman.Suami aku pulak ajutan.dia jadi pegawai tadbir kat sini.So, he helps me a lot about all the stuff.

Ate?

atenye..aku nak benti la menaip ni sbb nak sambung keroje aku kat umah ni.kejap lagi suami aku balik nak solat jumaat.


aku tanya dia...

Aku tanya suamiku, kalao dia diminta mengikuti mana2 misi pengaman diluar negara..memandangkan sekarang negara kita akan menghantar lebih ramai anggota.

jawabnya.."kalao dah disuruh, kenelah pergi"...

Tapi kalao dah ditakdirkan walau hati aku tak rela, apa boleh buat.Itulah pengorbanan yang terpaksa dibuat.kalao tak jadi apa2, oklah..kalao jadi macam kat bawah ni?

Hanya jenazah pulang

SEPANG: “Arwah ayah bercadang membawa kami sekeluarga bercuti selepas pulang dari Congo dan lokasi percutian yang dipilih mungkin Pulau Redang, Terengganu, tetapi kini semuanya tinggal impian apabila ayah meninggalkan kami semua sekelip mata,” kata anak lelaki sulung Allahyarham Mejar Mohd Shafie Mahat yang meninggal dunia secara mengejut ketika bertugas dalam Misi Pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Republik Congo (MONUC), 30 April lalu.

Mohamad Syarifudin, 18, yang ditemui di Kompleks MasKargo, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ketika menunggu ketibaan jenazah berkata, arwah ayahnya rapat dengan semua adik-beradik, malah arwah sentiasa menghubungi keluarga untuk bertanya khabar.

“Kami semua tidak sabar bertemu dengannya selepas setahun tidak bertemu, malah adik bongsu saya menanda tarikh di kalendar setiap hari bagi menghitung hari kepulangan ayah.

“Sepatutnya, kami sekeluarga menunggu ketibaan ayah di KLIA dengan gembira pada hari dia sepatutnya pulang 2 Mei lalu, tetapi hari ini (semalam) saya menyambut jenazah ayah. Walaupun sedih, kami reda dan menerima ketentuan Allah,” katanya.


Jenazah Allahyarham yang diiringi Pegawai Kanan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Leftenan Kolonel Mohamad Sediqi Abdul Wahid tiba di tanah air jam 2.15 petang dengan pesawat EK 346, penerbangan Emirates Arab Bersatu (UAE).

Ketibaan jenazah disambut Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Hadir sama, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal, Panglima Angkatan Bersama, Leftenan Jeneral Datuk Allatif Mohd Noor, Timbalan Panglima Tentera Udara, Leftenan Jeneral Datuk Seri Bashir Abu Bakar, Asisten Ketua Staf (AKS) J3 (Operasi dan Latihan Bersama), Mejar Jeneral Datuk Yusof @ Che Jusoh Embong dan Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Abu Bakar Abdullah.

Turut hadir, adik ipar arwah, Mazlan Omar, 44 dan beberapa sanak saudara.

Jenazah dibawa ke Masjid Kampung Sawah Sunggala, Teluk Kemang untuk disembahyangkan sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Sawah Sunggala dengan adat istiadat ketenteraan.



Kebetulan dekat pulak dengan rumah aku.Suami aku pulak kene hadiri pengkebumian Allahyarham semalam.


Al-Fatihah untuk allahyarham, moga digolongkan bersama para syahid dimedan peperangan.





Rabu, Mei 06, 2009

all about migraine

Dah 2 hari berturut-turut aku kene migrain.Hopefully, info kt bawah ni boleh membantu.

http://www.internethealthlibrary.com/Health-problemsMigraine.htm
Migraine

What is Migraine?

For most people migraine is a great deal more than just a headache. It can be a debilitating condition which has a huge impact on the quality of life of sufferers and their families.

If you have two or more of the following symptoms during an attack it is probable that you are suffering from migraine.

*Visual disturbances including blind spots, distorted vision, flashing lights or zig zag patterns. These symptoms, often called an aura are most often identified with migraine but in fact only about 10% of sufferers experience them. Migraine with aura is often called classical migraine.

  • *Intense throbbing headache, often on one side of the head only.
  • *Nausea and/or vomiting and/or diarrhoea.
  • *Increased sensitivity to light (photophobia)
  • *Increased sensitivity to sounds (phonophobia)
  • *Increased sensitivity to smells (osmophobia)

You may also experience stiffness of the neck and shoulders, tingling or stiffness in the limbs, an inability to concentrate, difficulty in speaking, or in very rare cases paralysis or loss of consciousness.

A general rule of thumb is that if a headache and/or other associated symptoms prevent you from continuing with normal daily activities it could be a migraine.

Migraine attacks normally last between 3 and 72 hours and sufferers are usually quite well between attacks.

What Causes Migraine?

Migraine is believed to be caused by changes in the neurotransmitters and blood vessels in the brain but exactly what causes these changes is still a subject for research and debate. However certain factors have been identified which can trigger attacks in susceptible people:

  • *Stress (or sometimes the relief of stress).
  • *Lack of food or infrequent meals.
  • *Certain foods including products containing monosodium glutamate, caffeine, tyramine or alcohol.
  • *Overtiredness (physical or mental).
  • *Changing sleep patterns (e.g. weekend lie ins, sleeplessness or shift work).
  • *Hormonal factors (e.g. monthly periods, the contraceptive pill, HRT or the menopause).
  • *Extreme emotions (e.g. anger, grief etc.).
  • *Physical activity.
  • *Environmental factors (e.g. loud noise, bright or flickering lights, strong perfumes, hot stuffy atmosphere, VDUs etc.).
  • *Climatic conditions (e.g. strong winds, extreme heat or cold).

For most people there is not just one trigger but a combination of factors which individually can be tolerated but when several occur together a threshold is passed and an attack is triggered.

Although it can be helpful to identify and avoid your own personal trigger factors it is important not to become too obsessive.

Everyone has the capacity to suffer from migraine but for around 10% of the population, most probably because of a genetic predisposition, the threshold at which attacks occur is lower. It has been proven that there is no "migraine type" and sufferers are not, as is sometimes suggested, neurotic, perfectionist hypochondriacs who bring all their problems on themselves nor even, as has also been suggested, that they are super intelligent or extra sensitive. Although twice as many women as men suffer from migraine because of the involvement of hormonal factors, migraineurs come from all walks of life, all areas of the world and ethnic groups, and all social classes.

How does Migraine affect the lives of sufferers?

Migraine is not a life threatening condition but it can have a substantial impact on quality of life with far reaching effects on the lives of sufferers and their families.

Migraine is a much-misunderstood condition. Sufferers can be regarded as malingerers, hypochondriacs or self obsessed neurotics. Because there is no test for migraine (diagnosis depends on careful history taking) and, outside an attack, there are no obvious external signs of the condition, a sufferer can offer no absolute proof of his/her condition. A broken arm can attract a great deal of sympathy but may not cause as much pain as a single migraine attack.

As migraine patients are normally quite well between attacks non-sufferers often find it difficult to understand how they can suddenly become so severely debilitated. Comments such as "but you were fine yesterday" are common. This factor also makes migraine an excellent excuse for the unscrupulous who do true sufferers a great disservice.

The unpredictably of migraine can cause disruption to family, social and working life. As a result sufferers often feel that they are letting everyone down. They become afraid to make plans or take on responsibilities and are in fear of when the next attack will strike. The support and understanding of family, friends and working colleagues is vital.

Migraine can put a strain on even the happiest of relationships. However understanding and supportive a partner may be their patience can be tried when another outing is cancelled or they have to "take over" yet again. Children can become upset and confused when a parent is ill and older children can be very intolerant when plans have to be changed at short notice. It can sometimes be more distressing to see someone you love in pain and feel helpless to alleviate it than to experience it yourself.

Employers can regard migraine sufferers as a bad risk. This is unfair as, due to the unpredictability of their condition, migraineurs are often well organised and conscientious.

Unfortunately some members of the medical profession also lack understanding and sympathy. Some sufferers do not receive the support that they need from their GP and are sometimes refused drugs that can bring them significant relief.

Is there a cure for migraine?

Although there is, as yet, no miracle cure for migraine it is possible to bring your condition under control There are now a wide range of treatments available which can be very effective but migraine is a complex condition and a treatment which is successful for one patient may have no effect on another. It is therefore important to persevere until you develop a management plan which works for you.

Perhaps the first stage in understanding and managing your migraine is to keep a diary to try to identify your trigger factors. You may find that an identifiable pattern emerges and that by making a few minor changes to your diet or lifestyle you can reduce the frequency and/or severity of your attacks.

Around 60% of migraine sufferers have never consulted their doctor about their migraine either because they "don’t like to bother him/her" or they believe that nothing can be done to help them or that a treatment he/she prescribed in the past did not help and they have not bothered to go back. There are many treatments now available and new products are introduced very frequently. Your doctor and your pharmacist are important allies in your battle against migraine and their advice and support can be invaluable.

Many people treat their migraine with simple pain killers purchased from the chemist. These can be very effective, especially if taken very early in the attack. It is important to take pain killers quickly as, during an attack, gastric stasis can occur and medication cannot then be absorbed from the gut into the blood stream. Pain killers taken in soluble form or tablets taken with a sweet fizzy drink can start to work more quickly.

For sufferers who experience nausea and vomiting painkillers combined with an anti-sickness ingredient can be helpful.

If remedies purchased from your chemist are not bringing you significant relief your doctor can prescribe stronger pain killers or painkillers combined with anti-sickness ingredients.

Ergotamine can be effective in aborting migraine attacks and many sufferers have found it helpful but it is now less frequently prescribed because of fears about its addictive potential.

There are also drugs which act directly to correct the serotonin imbalance in the brain during a migraine attack. These are available on prescription only and are not suitable for all patients.

Acute treatments are available in a variety of different forms including tablets, capsules, powders, suppositories, injections, nasal spays and inhalers. It may be beneficial to try a treatment in another form.

If your attacks are very frequent your doctor may prescribe preventative medication which you will need to take every day.

These treatments sometimes take a while to show any benefit and seldom eliminate attacks entirely so you will also need an effective compatible acute treatment for breakthrough attacks.

Non drug treatments and self help measures can also be very beneficial:

  • Relaxation can be extremely beneficial both in preventing attacks and helping to cope with the pain.
  • Eat regularly to keep blood sugar levels stable (no longer than 3 hours between food during the day or 12 hours overnight).
  • Take sensible breaks from work, especially if you use a VDU or if your work is repetitive and/or stressful.

Regular exercise can be beneficial

Herbal remedies, specially tinted glasses, dental splints, devices that emit electronic impulses, magnetic devices, homeopathy, acupuncture, chiropractic and various methods of encouraging relaxation have also been helpful for some people.

Migraine is a complex and individual condition and it is important to persevere until you find the right treatment or combination of treatments which works for YOU.

Many migraineurs now live completely normal lives free from attacks because they have learned to control their condition.

Source : The Migraine Action Association

Migraine Misunderstanding

The Migraine Action Association conducted a survey during migraine Action Week to assess the extent of communication problems between migraine sufferers and their GPs. Responses to a questionnaire were given by 429 patients and 185 GPs, which showed that 52% of the patients and 64% of the GPs felt that patients had difficulty in communicating the true extent of their migraine problem. Underlining the difficulty in obtaining suitable treatment, even with a sympathetic GP, was the variable nature of migraine which affects individuals in different ways. The survey showed showed that 71% of patients and 81% of GPs said more than one consultation (for over half, up to five consultations) was needed to reach understanding. There was an overwhelming need to keep a diary and other relevant information before visiting the doctor.

Source: - Allergy Newsletter, Winter 1999, P13



5 mei 2009


selamat hari jadi , anakku Nur Nadiah Ameerah yang ke-3 tahun..


Doa Ummi dan ayah semoga kakak menjadi anak yang solehah dan mukminah sejati.

Semoga dipanjangkan usia, dimurahkan rezeki, diberi kepintaran dan kecerdasan fikiran serta dilimpahkan rahmat yang berganda-ganda dari Allah ta'ala..

amiiin


Khamis, April 30, 2009

macam tak percaya

Subhanallah, maha Suci Allah...

Semalam baru je aku hadiri majlis konvokesyen student POliteknik.Saja je jalan-jalan kat sana memandangkan POliteknik ni berada dlm taman tempat tinggal aku.Tak sangka pulak akhirnya salah seorang yg mungkin aku nampak masa konvo tu dah pun meninggal.

Innalillah wa inna ilaihi roji'un...Al-Fatihah buat Allahyarmah..


Graduan maut hari konvokesyen

SEREMBAN 29 April - Kegembiraan seorang graduan menerima Diploma Perakaunan pada majlis konvokesyen Politeknik Port Dickson (PPD) semalam, berakhir dengan tragedi apabila maut dalam kemalangan ketika dalam perjalanan pulang.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3.30 petang itu, mangsa, Maria Idris, 21, cedera parah di bahagian badan dan kepala setelah kereta dipandunya dirempuh sebuah van berhampiran Kampung Ulu Kanchong, Rantau dekat sini.

Mangsa yang berasal dari Kampung Anak Air Kundur, Batu 2, Pedas, Rembau itu dikatakan dalam perjalanan pulang ke rumahnya selepas majlis konvokesyen berkenaan.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin berkata, pemandu van, Ithnain Baba, 28, dipercayai gagal mengawal kenderaannya semasa melepasi selekoh tajam berhampiran tempat kejadian.

Katanya, berikutan itu, kenderaan tersebut terbabas dan memasuki laluan bertentangan lalu merempuh kereta mangsa.

Beliau berkata, rempuhan kuat itu menyebabkan Maria parah setelah terperangkap di tempat duduk pemandu.

''Mangsa dikeluarkan dengan bantuan anggota pasukan penyelamat sebelum dikejarkan ke Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) di sini untuk dirawat.

''Bagaimanapun, mangsa meninggal dunia kira-kira pukul 8.45 malam tadi di HTJ," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Saiful Azly berkata, pemandu van berkenaan turut mengalami kecederaan dan dihantar ke HTJ untuk menerima rawatan.

Difahamkan, Maria baru menerima tawaran untuk melanjutkan pengajian di peringkat ijazah dalam jurusan sama di sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) tempatan sehari sebelum majlis konvokesyen tersebut.

Dia juga bekerja sebagai pembantu akauntan di sebuah syarikat swasta berhampiran Batu Caves, Selangor.

Difahamkan, ibu dan bapa mangsa turut hadir pada majlis konvokesyen itu namun mereka pulang lebih awal dengan menaiki sebuah kenderaan lain kerana Maria berhasrat ingin meraikan kejayaan bersama rakan-rakan pengajian yang lain.

Jenazah mangsa selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pedas Tengah dekat Rembau selepas waktu zohor hari ini.

Sementara itu, seorang pensyarah PPD, Norhayati Taman berkata, Maria merupakan salah seorang pelajar yang pernah berada di bawah bimbingannya semasa menuntut di IPTA berkenaan.

Jelas beliau, mangsa menamatkan pengajian dengan cemerlang pada Jun tahun lalu setelah memperoleh Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) 3.43 serta bergiat aktif dalam kegiatan kurikulum.

aduhh..sedihnye....

Kembar Siam meninggal dunia


BAYI kembar Siam pertama Orang Asli selepas dilahirkan di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan, Jumaat lalu.


KUANTAN 29 April - Bayi kembar Siam Orang Asli pertama negara yang dilahirkan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini Jumaat lalu, meninggal dunia pukul 5.35 petang ini.

Pengarah HTAA, Dr. Ardi Awang berkata, bayi perempuan yang bercantum dari tengah dada hingga ke pusat itu meninggal dunia akibat kegagalan pernafasan.

Beliau berkata, sejak dilahirkan dengan berat 3.25 kilogram, bayi kembar berkenaan sememangnya tidak menunjukkan sebarang perkembangan positif.

''Petang ini bayi berkenaan yang berkongsi satu hati dan jantung disahkan meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU), HTAA," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Kelmarin akhbar melaporkan pasangan suami isteri, Leong Kang Chai, 26 dan Sina Anak Awang, 21, dari Kampung Batu 8, Rompin, mendapat bayi kembar Siam Orang Asli pertama Jumaat lalu.

Bayi kembar Siam itu dilahirkan semasa usia kandungan kira-kira 25 minggu dalam keadaan pramatang secara pembedahan di HTAA di sini kira-kira pukul 4.30 pagi.

Sementara itu, menurut Sina, walaupun dia sedih kerana anak kedua dan ketiganya itu hanya mampu bertahan lima hari, namun dia tetap reda dengan ketentuan Tuhan.

''Saya dan suami merancang menamakan mereka dengan nama Ayie dan Bayie namun terpaksa ditangguhkan kerana keadaan mereka semakin lemah.

''Sejak pagi ini doktor memaklumkan keadaan bayi saya amat lemah kerana jantung dan hatinya gagal berfungsi dengan baik," ujarnya.

Menurutnya, dia sentiasa berada di sisi bayi berkenaan sehingga mereka disahkan meninggal dunia.

''Saya pasti akan merindui tangisan mereka. Tangisan yang saya dengar semasa mereka dilahirkan.

''Itulah tangisan pertama dan terakhir sebelum mereka dimasukkan ke dalam inkubator," katanya.

Sina menambah, dia memang menantikan anak perempuan selepas anak sulungnya seorang lelaki.

Pasangan Orang Asli itu yang berkahwin tiga tahun lalu mempunyai seorang anak lelaki bernama Ansi berusia setahun empat bula

Matahari tepat atas tropika punca cuaca panas-utusan

patutla sekarang ni rasa hangat lain macam je.Ingatkan sebab rumah dekat dgn pantai...pasal ni rupanya...subhanallah..




Matahari tepat atas tropika punca cuaca panas

KUALA LUMPUR 29 April - Jabatan Meteorologi menjelaskan, keadaan cuaca panas dengan suhu tertinggi 36 darjah Celsius sepanjang bulan ini berikutan musim peralihan monsun.

Pada masa yang sama, orang ramai diminta supaya lebih berhati-hati dalam melakukan aktiviti di luar di samping minum lebih banyak air bagi mengelak masalah kekurangan air dalam badan.

Kenyataan jabatan itu di sini hari ini memberitahu, sepanjang musim yang berlaku pada setiap April tersebut, kebiasaannya cuaca panas pada sebelah pagi tetapi hujan dan ribut petir ketika lewat petang dan malam.

Menurutnya, berdasarkan bacaan yang direkodkan dari 1 April sehingga semalam di 40 stesen meteorologi, terdapat hari-hari yang menunjukkan beberapa stesen mencatatkan suhu maksimum.

Tambah kenyataan itu, suhu tertinggi direkodkan ialah 36.1 darjah Celsius di Stesen Meteorologi Petaling Jaya pada 17 dan 18 April lalu.

''Keadaan cuaca panas dan kering dari pertengahan April disebabkan perubahan tiupan arah angin dari timur ke barat.

''Kedudukan matahari yang tepat dalam kawasan tropika menyebabkan suhu menjadi panas pada hari-hari tiada hujan,'' tambah kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu, suhu tertinggi yang pernah direkodkan sejak 1968 ialah 40.1 darjah Celsius di Stesen Meteorologi Chuping pada 9 April 1998, iaitu pada tahun berlakunya fenomena El Nino.

Jabatan itu juga memberitahu, mulai Mei hingga September ini, negara akan mengalami Monsun Barat Daya yang mana lazimnya cuaca lebih kering berbanding bulan-bulan lain tetapi dengan suhu normal antara 30.7 dan 34.1 darjah Celsius.

Selasa, April 28, 2009

hadis seringan ringan azab dineraka

Hadis :
Dari Ibnu Abbas r.a katanya: Raulullah SAW bersabda:"Seringan-ringan azab penduduk neraka ialah azab yang dideritai oleh Abu Talib. Dia memakai sepasang terompah yang membuatkan otaknya menggelegak." (Muslim)

Huraian :
1. Selama sembilan tahun selepas perlantikan Nabi Muhammad s.a.w sebagai Pesuruh Allah SWT, Nabi Muhammad SAW telah menjalankan dakwah di kalangan kaumnya sendiri di sekitar kota Mekah. Segelintir manusia sahaja yang telah memeluk agama Islam manakala yang lainnya mencuba dengan sedaya upaya untuk mengganggu dan menghalang baginda.

2. ABU TALIB merupakan seorang yang baik budi pekertinya, jujur dan mempunyai kesabaran yang tidak ada bandingannya bila menemui atau menghadapi sesuatu kesulitan atau cabaran hidup. Beliaulah yang memelihara nabi setelah kematian datuknya Abdul Muttalib. Baginda selalu dilindungi oleh bapa saudaranya ini daripada ancaman musuh dakwah baginda. Namun begitu di saat akhir kematiannya, Abu Talib tidak memeluk agama Islam.

3. Dalam sebuah hadith riwayat Muslim dikatakan bahawa ketika Abu Talib, bapa saudara Rasulullah SAW dalam keadaan tenat, Rasulullah menghampirinya sedangkan ketika itu ada Abu Jahal dan Abdullah bin Abi Umayah, Rasulullah mengajak Abu Talib mengucapkan "laailaah illallaah", namun Abu Jahal dan Abdullah memujuknya agar tetap mengikuti agama Abdul Muttalib. Demikian seterusnya berlaku hingga Abu Talib meninggal dunia tidak dalam keadaan beriman, lalu Rasulullah bersabda "Demi Allah aku akan meminta ampunan daripada Allah (untuknya) selagi tidak dilarang, lalu turunlah ayat surah Taubah:113-114 yangmaksudnya "Tiadalah sepatutnya bagi Nabi Muhammad dan orang-orang yang beriman meminta ampun kepada Allah bagi orang-orang musyrik, walaupun mereka itu adalah kaum kerabatnya, setelah jelas bagi mereka, bahawa orang-orang musyrik itu adalah penghuni neraka Jahannam. Dan keampunan yang dipohon oleh Ibrahim untuk bapanya, tidak lain hanyalah kerana suatu janji yang telah diikrarkannya kepada bapanya. Tatkala jelas bagi Ibrahim bahawa bapanya itu adalah musuh Allah maka Ibrahim berlepas diri daripadanya. Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang yang sangat lembut hatinya lagi penyantun."

4. Mendo'akan orang kafir yang masih hidup hukumnya harus, seperti yang dilakukan oleh Rasulullah ketika berhadapan dengan perlakuan buruk dari kaumnya yang musyrik, doa baginda:"Ya Allah tunjukkanlah kaumku kerana mereka tidak mengetahui" dan Rasulullah juga pernah berdoa agar Umar memeluk Islam hingga akhirnya dikabulkan oleh Allah. Namun begitu mendoakan orang kafir yang telah meninggal dan diketahui ia meninggal dalam keadaan kafir, hukumya haram seperti yang dijelaskan dalam ayat di atas.


http://dakwah2u.blogspot.com/2008/12/hadis-seringan-ringan-azab-di-neraka.html

Hadis : Lalat Dan Penyakit; Rasulullah Dan Saintis



Hadis :
Dari Abi Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: " "Apabila lalat jatuh ke dalam minuman salah seorang di antara kamu maka rendamkanlah lalat itu kemudian buanglah. Kerana pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap yang lain terdapat ubat." Riwayat al-Bukhari

Huraian :
Islam menghendaki kita supaya menjaga kebersihan bukan sahaja pada pakaian dan tempat tinggal malah pada makanan dan juga minuman. Rasulullah SAW amat menitikberatkan hal ini sehinggakan apabila seekor lalat pun yang memasuki makanan atau minuman, baginda menyuruh kita berwaspada terhadap penyakit yang bakal menimpa seperti keracunan makanan dan sebagainya. Apa yang disebutkan di dalam hadis di atas telah pun dibuat kajian oleh para saintis pada zaman kemudiannya. Contohnya pada tahun 1871, Prof. Brefild, Ilmuwan Jerman dari Universiti Hall menemui mikroorganisma jenis Fitriat yang diberi nama Ambaza Mouski dari golongan Antomofterali. Mikroorganisma ini hidup di bawah tingkat zat minyak di dalam perut lalat. Ambaza Mouski ini berkumpul di dalam sel-sel sehingga membentuk kekuatan yang besar. Kemudian sel-sel itu akan pecah dan mengeluarkan sitoplasma yang dapat membunuh kuman-kuman penyakit. Sel-sel tersebut terdapat di sekitar bahagian ke tiga dari tubuh lalat, iaitu pada bahagian perut dan ke bawah. Kemudian pada tahun 1947, Ernestein seorang Inggeris juga menyelidiki Fitriat pada lalat ini. Hasil penyelidikannya menyimpulkan bahawa fitriat tersebut dapat memusnahkan pelbagai bakteria. Tahun 1950, Roleos dari Switzerland juga menemui mikroorganisma ini dan memberi nama Javasin. Para peneliti lain iaitu Prof. Kock, Famer (Inggeris), Rose, Etlengger (German) dan Blatner (Switzerland) melakukan penyelidikan dan membuat kesimpulan yang sama tentang mikroorganisma pada lalat sekali gus membuktikan bahawa pelbagai penyakit dan bakteria pada lalat hanya terdapat pada hujung kakinya saja dan bukan pada seluruh badannya. Justeru mikroorganisma yang dapat membunuh kuman itu tidak dapat keluar dari tubuh lalat kecuali setelah disentuh oleh benda cair. Cairan ini dapat menambah tekanan pada sel-sel yang mengandungi mikroorganisma penolak kuman sehingga pecah dan memercikkan mikroorganisma istimewa ini. Maka adalah ternyata bahawa apa yang dikatakan oleh Rasulullah adalah benar iaitu saranan baginda kepada kita agar menenggelamkan lalat terlebih dahulu ke dalam air bagi mengeluarkan mikroorganisma penolak kuman dari badan lalat tersebut, dalam erti kata bahawa badannya harus dibasahkan sebelum membuangnya dan air yang menjadi tempat pendaratan lalat tadi dapat diminum dengan selamat. Subhanallah betapa hebatnya junjungan kita, Nabi Muhammad SAW.


http://dakwah2u.blogspot.com/2008/12/hadis-seringan-ringan-azab-di-neraka.html

Isnin, April 27, 2009

bertuahnya menjadi seorang wanita Ver.2

1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70
orang wali.

2.Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70
lelaki soleh.

3.Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada
1,000 lelaki yang
jahat.

3. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih
baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

4. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada
badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada
tiap-tiap titik susu yang
diberikannya.

5. Wanita yang melayani dengan baik suami yang pulang ke
rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad

6. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak
selesai kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala
seperti membebaskan 20 orang hamba.

7. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan
suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

8. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal dari pada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat dari pada yakut.

9. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

10. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

11. Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah",Allah akan berkatkan rezekinya.

12. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

13.Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami,Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

14. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

15. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

16. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

17. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

18. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

19. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

20. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

21.Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

22. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki
syurga.


Hadis nabi mengenai wanita:

Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang
lebih kuat daripada lelaki.Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal
tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang
yang penyayang tidak akan sia-sia".

Wallahua'lam. .
Ya Allah, adakah aku ini hamba-MU yang layak untuk
merindui syurga Mu.
Tak berdaya rasanya menuju ke sana lantaran godaan
syaitan & hawa nafsu.

http://groups.yahoo.com/group/wanita-muslimah/message/99135

* Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seperti orang yang sentiasa menangis karena takut kepada Allah SWT. dan orang yang takut kepada Allah SWT. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

* Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyenangkan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail AS.

* Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW.) di dalam syurga.

* Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

* Dari Aisyah ra. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu berkaitan dengan anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya dari api neraka.

* Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

* Apabila engkau dipanggil ibu bapakmu dalam waktu bersamaan, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

* Wanita yang taat dan khidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

* Wanita yang taat kepada suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama dia taat kepada suaminya dan menjaga sembahyang dan puasanya.

* Aisyah ra. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah SAW., 'Siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?'

Jawab baginda, 'Suaminya.

'Siapa pula berhak terhadap lelaki?'

Jawab Rasulullah SAW. 'Ibunya.'"

* Apabila perempuan sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana saja yang dia kehendaki.

* Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu 10.000 tahun di muka daripada suaminya.

* Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1.000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1.000 kejahatan.


* Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang menutupi auratnya yaitu memakai hijab selama di dunia ini dengan istiqamah.

bertuahnya menjadi seorang ibu Ver.1

1. 2 rakaat wanita hamil lebih baik dari 80 wanita yang tak hamil

2. wanita hamil dapat pahala puasa disiang hari dan pahala ibadat dimalam hari


3. wanita yang bersalin dapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya dapat satu pahala haji.

4. satu titik susu yang disusukan kepada anak itu dikira satu pahala

5. wanita yang memberi susu badan pada anaknya yang menangis, allah beri satu tahun pahala solat dan puasa

6. wanita yang menyusu anaknya sehingga tempoh 2 tahun, maka syurga wajib untuknya

7. seorang ibu yang tidak selesa tidur malam kerana menjaga anaknya yang sakit mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba

8. seorang ibu yang tidak cukup tidur malam kerana menjaga anaknya yang sakit akan diampunkan seluruh dosanya

9. bila dia hiburkan hati anaknya allah beri 12 tahun pahala


10. apabila seorang wanita membasuh pakaian suaminya maka allah mencatat baginya 1000 kebaikan dan diampunkan 2000 kesalahan dan setiap yang disinari matahari akan memohon ampun baginya dan allah mengangkat 1000 darjat.

kajian mengenai bulan kelahiran dan sikap anda

Berikut disenaraikan kajian mengenai bulan dan sikap anda, yang telah dijalankan oleh
Yang Berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah.

JANUARI

(my 2 little bro. , and my bro-in-law and not to forget my son)

* Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik.
* Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik.
* Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan.
* Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.
* Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam.
* Pandai mengambil hati orang lain.
* Pendiam kecuali telah dirangsang.
* Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi.
* Mudah mendisiplinkan diri sendiri.
* Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema.
* Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya.
* Cukup sayang pada kanak-kanak.
* Suka duduk di rumah.
* Setia pada segala-galanya.
* Perlu belajar kemahiran bersosial.
* Sifat cemburu yang sangat tinggi

FEBRUARI

(mine, my another little bro. and my mom)

* Berfikiran abstrak.
* Sukakan benda yang realiti dan abstrak.
* Bijak dan pintar
* Berpewatakan yang mudah berubah.
* Mudah menawan orang lain.
* Agak pendiam.
* Pemalu dan rendah diri.
* Jujur dan setia pada segalanya.
* Keras hati untuk mencapai matlamat.
* Tidak suka dikongkong.
* Mudah memberontak apabila dikongkong.
* Suka kegiatan yang lasak.
* Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif.
* Mudah mempamerkan marahnya.
* Tidak suka benda yang remeh-temeh.
* Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya.
* Sangat berani dan suka memberontak.
* Bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka hiburan dan sukan.
* Suka benda yang bersifat seni.
* Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran.
* Berkecenderungan pada benda yang tahyul.
* Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros.
* Belajar untuk mempamerkan emosi

MAC

* Berpesonaliti menarik dan menawan.
* Mudah didampingi.
* Sangat pemalu dan pemendam rasa.
* Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati.
* Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran.
* Suka pada kedamaian.
* Sangat peka pada orang lain.
* Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain.
* Tidak cepat marah dan sangat amanah.
* Tahu membalas dan mengenang budi.
* Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam.
* Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal.
* Suka berangan-angan.
* Suka melancong.
* Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi.
* Kelam kabut dalam memilih pasangan.
* Suka dengan hiasan rumahtangga.
* Punya bakat seni dalalm bidang muzik.
* Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik.
* Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan

APRIL

* Sangat aktif dan dinamik.
* Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal.
* Sangat menarik dan pandai menjaga diri.
* Punya daya mental yang sangat kuat.
* Suka diberi perhatian.
* Sangat diplomatik (pandai memujuk ).
* Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang.
* Sangat berani dan tiada perasaan takut.
* Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah.
* Emosi cepat terusik.
* Cuba kawal perasaan.
* Kecenderungan bersifat pendendam.
* Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan.
* Kuat daya ingatan.
* Gerak hati yang sangat kuat.
* Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain.
* Berpenyakit disekitar kepala dan dada.
* Sangat cemburu dan terlalu cemburu

MEI

(my daughter and her uncle=my bro-in-law)

* Keras hati & tegas.
* Kuat semangat & bermotivasi tinggi.
* Pemikiran yang tajam.
* Mudah marah apabila tidak dikawal.
* Pandai menarik hati & perhatian orang lain .
* Perasaan yang amat mendalam.
* Cantik dari segi mental & fizikal.
* Tidak perlu dimotivasikan.
* Tetap pendirian, tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain.
* Mudah dipujuk.
* Bersikap sistematik (otak kiri).
* Suka berangan.
* Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu.
* Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit.
* Daya khayalan yang tinggi.
* Permikiran yang tajam.
* Pandai berdebat.
* Fizikal yang baik.
* Kelemahan sistem pernafasan.
* Suka sastera, seni & muzik serta melancong.
* Tidak berapa suka duduk di rumah.
* Tidak boleh duduk diam.
* Tidak punya ramai anak.
* Rajin dan bersemangat tinggi.
* Agak boros

JUN

(my mom-in-law)

* Berfikiran jauh & berwawasan.
* Mudah ditawan kerana sikap baik.
* Berperangai lemah lembut.
* Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood.
* Idea yang terlalu banyak di kepala.
* Bersikap sensitif.
* Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir).
* Sukar melakukan sesuatu dengan segera.
* Bersikap suka menangguh-nangguh.
* Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik.
* Cepat marah & cepat sejuk.
* Suka bercakap & berdebat.
* Suka buat lawak & bergurau.
* Otaknya cerdas berangan-angan.
* Mudah berkawan & pandai berkawan.
* orang yang sangat tertib.
* Pandai mempamerkan sikap.
* Mudah kecil hati.
* Mudah kena selsema.
* Suka berkemas.
* Cepat rasa bosan.
* Sikap terlalu memilih & cerewet.
* Kurang mempamerkan perasaan.
* Lambat untuk sembuh apabila terluka hati.
* Suka pada barang yang berjenama.
* Mudah menjadi eksekutif.
* Kedegilan yang tidak terkawal.
* Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan.

JULAI

* Sangat suka didamping.
* Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki.
* Agak pendiam kecuali dirangsang.
* Ada harga dan maruah diri.
* Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan.
* Mudah dipujuk dan bercakap lurus.
* Sangat menjaga hati orang lain.
* Sangat peramah.
* Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya.
* Berjiwa sentimental.
* Jarang berdendam.
* Mudah memaafkan tapi sukar melupakan.
* Tidak suka benda remeh-temeh.
* Membimbing cara fizikal dan mental.
* Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang.
* Layanan yang serupa terhadap semua orang.
* Tinggi daya simpati.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka menilai orang lain melalui pemerhatian.
* Mudah dan rajin belajar.
* Suka muhasabah diri.
* Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama.
* Suka mendiamkan diri.
* Suka duduk di rumah.
* Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan.
* Tidak agresif kecuali terpaksa.
* Lemah dari segi kesihatan perut.
* Mudah gemuk kalau tak kawal diet.
* Minta disayangi.
* Mudah terluka hati tapi lambat pulih.
* Terlalu mengambil berat.
* Rajin dalam membuat kerja

OGOS

(bro-in-law and big bro)

* Suka berlawak.
* Mudah tertawan padanya.
* Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain.
* Berani dan tidak tahu takut.
* Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan.
* Pandai memujuk orang lain.
* Terlalu pemurah & bersikap ego.
* Nilai harga diri yang sangat tinggi.
* Dahagakan pujian.
* Semangat juang yang luar biasa.
* Cepat marah & mudah mengamuk.
* Mudah marah apabila cakapnya dilawan.
* Sangat cemburu.
* Daya pemerhatian yang tajam & teliti.
* Cepat berfikir.
* Fikiran yang berdikari.
* Suka memimpin & dipimpin.
* Sifat suka berangan.
* Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat.
* Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk.
* Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit.
* Belajar untuk bertenang.
* Sikap kelam kabut.
* Romantik, pengasih dan penyayang.
* Suka mencari kawan

SEPTEMBER

(my handsome and chubby hubby,Captain Amir)

* Sangat bersopan santun & bertolak ansur.
* Sangat cermat, teliti & teratur.
* Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik.
* Pendiam tapi pandai bercakap.
* Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati.
* Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur.
* Kerja yang dilakukan sangat sempurna.
* Sangat sensitif yang tidak diketahui.
* orang yang banyak berfikir.
* Daya pentaakulan yang baik.
* Otak bijak & mudah belajar.
* Suka mencari maklumat.
* Kawal diri dari terlalu mengkritik.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia.
* Suka sukan, hiburan & melancong.
* Kurang menunjukkan perasaannya.
* Terluka hatinya sangat lama disimpan.
* Terlalu memilih pasangan.
* Sukakan benda yang luas.
* Bersistematik

OKTOBER


(My bestfriend)

* Suka berbual.
* Suka orang yang sayang padanya.
* Suka ambil jln tengah.
* Sangat menawan & sopan santun.
* Kecantikan luar & dalam.
* Tidak pandai berbohong & berpura-pura.
* Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan.
* Sentiasa berkawan.
* Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama.
* Cepat marah.
* Macam pentingkan diri sendiri.
* Tidak menolong orang kecuali diminta.
* Suka melihat dari perspektifnya sendiri.
* Tidak suka terima pandangan orang lain.
* Emosi yang mudah terusik.
* Suka berangan & pandai bercakap.
* Emosi yang kelam kabut.
* Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan).
* Suka melancong, bidang sastera & seni.
* Pengasih, penyayang & lemah lembut.
* Romantik dalam percintaan.
* Mudah terusik hati & cemburu.
* Ambil berat tentang orang lain.
* Suka kegiatan luar.
* orang yang adil.
* Boros & mudah dipengaruhi persekitaran.
* Mudah patah semangat

NOVEMBER

(Allahyarham abah n little bro)

* Banyak idea dalam perkara.
* Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya.
* Berfikiran kehadapan.
* Berfikiran unik dan bijak.
* Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa.
* Pemikiran yang tajam.
* Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
* Sesuai jadi seorang doktor.
* Cermat dan teliti.
* Personaliti yang dinamik.
* Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia.
* Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra.
* Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran.
* Terlalu degil dan keras hati.
* Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya.
* Tak suka marah kecuali digugat.
* Mudah ambil berat terhadap orang lain.
* Pandai muhasabah diri.
* Cara berfikir yang lain dari orang lain.
* Otak yang sangat tajam.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Tidak hargai pujian.
* Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu.
* Cuba sampai berjaya.
* Badan yang sasa.
* Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik.
* Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
* Suka duduk d irumah.
* Sangat rajin dan berkemampuan tinggi.
* Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia.
* Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi.
* Bercita-cita tinggi.
* Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

DISEMBER


(my sister)

* Sangat setia dan pemurah.
* Bersifat patriotik.
* Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan.
* Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa.
* Bercita-cita tinggi.
* Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi.
* Seronok bila didampingi.
* Suka bercampur dengan orang.
* Suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai.
* Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur.
* Tidak pandai berpura-pura.
* Cepat marah.
* Perangai yang mudah berubah-ubah.
* Tidak ego walaupun harga dirinya sangat tinggi.
* Benci pada kongkongan.
* Suka berlawak.
* Pandai buat lawak dan berfikiran logik



.

sembang dgn kenkawan